Hopp til innhold
Anmeldelse

Veltegnet sabotasje i stor fart

John S. Jamtli vil med tegneserien «Sabotør» gjøre røverhistorie av den mest aktive motstandskampen under andre verdenskrig. Han lykkes.

John S. Jamtli "Sabotør"
Foto: John S. Jamtli / Cappelen Damm

Osvald-gruppa var de legendariske og kommunistiske motstandsfolkene som mente Milorg og ledelsen i Hjemmefronten var for passive og gikk inn for sabotasje og andre aksjoner tidlig i krigen. Lederen var Asbjørn Sunde, som etter krigen ble dømt for spionasje til fordel for Sovjetunionen. Gruppas betydelige innsats ble tiet i hjel etter krigen og fikk ikke sin anerkjennelse før 2013.

I John S. Jamtlis spill levende tegneserieversjon infiltreres Osvald-gruppa av selveste Henry Oliver Rinnan, torturisten fra Trøndelag, beryktet og hatet for angiveriet, den nådeløse forfølgelsen av og drapene på motstandsfolk og henrettet etter krigen.

Falstad fangeleir

Fortellingen i «Sabotør» starter i 1940, med kampene i Narvik, og fortsetter i Fangeleiren på Falstad der bokens ene helt, Johan, møter den mystiske Knut og bryter seg ut til friheten og livet som sabotør sammen med ham. Tilfeldigvis støter de på en riktig villmann på veien ut, en som vi ikke helt vet hvor kommer fra. Disse typene flytter seg til Oslo, Trondheim og skauen. Det blir farlig og innviklet – ikke minst spennende.

Fortellingen følger historiske linjer omtrent like mye som den bryter med dem. Her er sant og usant i en herlig blanding, drivende godt fortalt, mens kjernen og moralen forblir hel ved.

Stil

Jeg er ikke den første som mener at John S. Jamtli tegner godt. Streken i presentasjonen av karakterene har et umiskjennelig «norsk» preg jeg ikke uten videre kan sette ord på, mens en underliggende komikk aldri forlater rutene – knapt nok mens alvoret er på det største.

Jamtlis fremstilling av bymiljøer, gjenstander og historiske tablå er fint researchet, elegant og detaljert plassert i rutene og står ikke mye tilbake, hverken for belgiere eller franskmenn av format. I en eneste rute kan jeg se en historisk glipp, en radio som neppe eksisterte i 1954 – helt uviktig med andre ord.

Myntet på et ungt publikum, kan det være fristende å bli pedagogisk og «riktig» i framstillingen. Jamtli har ikke falt for den eventuelle fristelsen. I stedet fungerer grepet med forklaringer av historiske fakta godt – bakerst i boka.

Jeg er for gammel til å vite om dette stoffet fenger unge mennesker i dag, men vil tro og håpe det. Selv hadde jeg elsket «Sabotør» om den fantes den gang.

Vil du lese mer om barnebøker?

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters