«Ingen vei tilbake» – hvilke lesere blir ikke fenget av en sånn tittel? Boken er den andre i Sigbjørn Lilleengs forrykende fantasy-serie «Nagel».
Vi er langt ifra i noe norrønt univers, selv om Lilleeng spinner skjebnetråder til både ulv og volve.
FARER FRA FORTIDEN: I volvens grotte strekker fortidens røtter sine forbannelser frem.
Foto: Sigbjørn Lilleeng/Strand forlagPolitiske paralleller
Handlingen er lagt til Nordheim. Etter Den Store Krigen, der menneskene nedkjempet grufulle skrømt som gjorde hevd på jorden, selger Nordheim nå våpen til Aradan, en millionby i sør.
Der er det ikke skrømt, men mennesker som skal nedkjempes. De bor i den lille bystaten Heradan, men Aradans soldater gjør krav på landområdene deres.
HVOR ER VI: Som i fantasy-genren for øvrig har Lilleeng utstyrt bok nummer to med et nyttig kart over den verdenen vi befinner oss i.
Foto: Sigbjørn Lilleeng/Strand forlagFrigjøringskampen til minoriteten blir betraktet som terrorisme.
Klinger det noen bjeller?
Tøffe tre
Som i så mange gode fantasy-fortellinger – Harry Potter er bare én av dem – dreier dramatikken seg rundt et utsatt og handlende trekløver.
I midten står Nagel. Han er den siste i sin art, ikke helt menneske, men heller ikke helt dyr. Han beskyttes av myndighetene, men mobbes på skolen.
NAGEL: Den siste av sin art, og lever som flyktning i Nordheim. Blir mobbet og holder seg for seg selv. Lurer veldig på hvorfor skrømtene er så interessert i ham.
BRAGE: Fåmælt, men høylytt utskudd uten særlig med venner.
FARAH: Interessert i politikk og trener kampsport. Datter av to avdøde opprørere fra det okkuperte Heradan.
Brage er den rotløse og nysgjerrige einstøingen som forsvarer Nagel – for penger, vel å merke.
Og inn i dette forholdet kommer Farah, en foreldreløs jente fra Heradan, som nå bor hos sin korrupte onkel og tante i Aradan. Hun har bein i nesa og kraft i knyttnevene og blir Nagels første ekte venn. Hun blir også en geriljakriger som fortsetter kampen til sine drepte foreldre.
Når så skrømtene begynner å røre på seg, er spenningen i gang.
SKRØMT: Om ikke Ringskrømt, så er monstrene fra fortiden uhyggelige. Og de har onde hensikter.
Foto: Sigbjørn Lilleeng/Strand forlagEffektfull forteller
I likhet med dødseterne hos J.K. Rowling, har skrømtene vokst seg sterke i det skjulte og samler seg til fornyet kamp.
De ser groteske ut. De kan minne om orkene i «Ringenes Herre», med hoggtenner, horn og en hud riflet opp så både blodårer og bankende muskler synes.
Lilleeng har et suverent grep både om det brutale universet med så mange konnotasjoner, og om de unge hovedpersonene sine. De har individuelle karaktertrekk og blir gjenkjennelige typer, men er samtidig flerdimensjonale med både gode og mindre gode sider.
De er helt klart helte-materiale, men blir likevel ingen glansbilder.
GÅR SINE EGNE VEIER: Brage er ikke den som hører strømlinje-pop. Referansen til saueflokk og ulv kan vise seg å bli mer presis enn han tror.
Foto: Sigbjørn Lilleeng/Strand forlagLilleeng har en ekspresjonistisk stil, der hver tegneserierute er mettet av ekstrem handling eller ekstreme følelser.
Det er få hvileskjær i en fortelling som bykser fremover, og der flere historier rulles ut parallelt. Skiftene mellom de ulike åstedene og handlingsforløpene er av og til så kjappe at en leser kan slite med å henge med.
Men vi vil jo fylles av spenningen, føle på farene og la oss rive med i grøssende gys. Blod flyter og villdyr snerrer i en episk fabel som spenner dagsaktuelle temaer til det ytterste.
Smart samtidskritikk
Sigbjørn Lilleeng spidder politikere som ikke lytter til folket – i alle fall ikke til plagsomme og fremtidsrettede ungdommer.
Han skildrer utenforskapets destruktive konsekvenser på den ene siden, og samholdets oppbyggelige redning på den andre. Han røsker i maktens mørke sider.
DE ELDSTE TALER: Men vil dagens maktglade monstre høre?
Foto: Sigbjørn Lilleeng/Strand forlagSå kunne man tro han ble dyssende politisk korrekt. Men nettopp fordi referansene er så mange, fordi det er mulig å assosiere til ulike konflikter i verden, og ikke bare til den ultra-akutte situasjonen mellom Israel og Gaza, blir dette en rik serie.
«Ingen vei tilbake» folder seg ut og skaper sammenhenger og tilknytningspunkter som man kan ta inn over seg hvis man vil, eller hoppe over om man ikke ser dem.
INGEN VEI TILBAKE: Ved bokens slutt står våre venner foran den store kampen. Det er bare å følge med!
Foto: Sigbjørn Lilleeng/Strand forlagJa takk til fortsettelsen
Fortellingene om Nagel kom først ut i kortere album under merkelappen FNRZ. Men Sigbjørn Lilleeng byttet forlag og tittel og skrudde karakterene sine mer til. Forbannelsen FNRZ og hentydningene til den mytologiske Fenrisulven, spiller fremdeles en betydelig, om ennå ikke avslørt rolle.
Forlaget Strand skriver at det er planlagt tre bøker i alt.
Jeg er klar for mer.
Men ber aller nådigst korrekturleserne sjekke tidsforskjellene mellom slåss og sloss.
Hei!
Jeg er litteraturkritiker i NRK og anmelder bøker både for barn og voksne.
Les gjerne hva jeg har skrevet om bøkene «Kjære natt» av Øystein Skotheim, «Gliff» av Ali Smith og «Tragedie under drivende skyer» av Rune Christiansen.