Hopp til innhold

«Norsk» teaterstykke med strålende mottakelse i USA

I natt hadde teaterstykket «Oslo» premiere i New York, og anmeldelsene har så langt vært overveldende positive.

Teaterstykket Oslo

OSLO-AVTALEN: Jennifer Ehle og Jefferson Mays spiller det norske diplomatparet Mona Juul og Terje Rød-Larsen i teaterstykket «Oslo».

Foto: T. Charles Erickson / Ap

I april ble det kjent at de prisvinnende skuespillerne Jennifer Ehle og Jefferson Mays skulle spille det norske diplomatparet Mona Juul og Terje Rød-Larsen på New Yorks teaterscene.

Jennifer Ehle og Jefferson Mays

SKUESPILLERE: Jennifer Ehle og Jefferson Mays spiller rollene som Mona Juul og Terje Rød-Larsen.

Foto: Scanpix
Terje Røed-Larsen og Mona Juul

ORIGINALENE: Terje Rød-Larsen og Mona Juul i 1997.

Foto: Scanpix

Natt til onsdag hadde «Oslo» premiere på Lincoln Center Theater, et teaterstykke som forteller historien om Oslo-avtalen fra 1993.

Det norske ekteparet Mona Juul og Terje Rød-Larsen spilte nemlig en nøkkelrolle i topphemmelige forhandlingene om fred mellom Israels statsminister Yitzhak Rabin og Yasir Arafat, leder for den palestinske frigjøringsorganisasjonen PLO.

Det er kanskje ikke noe som virker enkelt å overføre til teaterscenen, men de amerikanske teateranmelderne er i hvert fall veldig fornøyde med det de har sett.

– Et av årets beste

– «Selv om du aldri har tenkt tanken på å besøke Norge, vil du antageligvis få lyst til å besøke Oslo», skriver New York Times.

«Dette er stykke fylt med spenning, intriger, humor, intelligens og emosjonelle svingninger som er dempet men intenst gripende (...)», skriver The Hollywood Reporter.

Laster Twitter-innhold

– «Jeg følte aldri at «Oslo» hadde et pro-Israelsk eller pro-Palestinsk ståsted; og det faktum alene gir stykket heft», skriver Robert Kahn i NBC New York.

Overskriften til Christopher Kelly i NJ.com er også klar:

«Det fascinerende «Oslo» er et av årets beste teaterstykker.»

– «J.T. Rogers stykke «Oslo» klarer en tilsynelatende umulig prestasjon; å forvandle tre timer med snakk om Oslo-avtalen til gripende og påtrengende underholdning», skriver han.

– En slående produksjon

– «Selv om «Oslo» klokker inn på rundt tre timer, så er det på ingen måte kjedelig. Det som kanskje er mest imponerende om «Oslo» er dens upartiskhet og optimisme», skriver Entertainment Weekly og gir stykker karakteren A-, altså nesten perfekt.

– «Lincoln Center Theater-publikummere bør vite hvor heldige de er ved å ha muligheten til å se regissør Bartlett Shers slående produksjon av dette overbevisende dramaet.», skriver Variety og avslutter anmeldelsen med følgende oppfordring:

«Dette er det vi kaller drama, og er hva vi lever for. Så gå og se det allerede – live!»

Teaterstykket Oslo

PREMIERE: I natt hadde teaterstykket «Oslo» premiere på Lincoln Center Theater i New York. Der skal det gå frem til 28. august.

Foto: T. Charles Erickson / Ap

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.