Hopp til innhold

– Klara-kampanjen får oss til å føle oss ganske mye bedre

En ettåring med kreft, og kampanjen «Make Klara great again» har skaffet Blodbanken tusenvis av nye blodgivere. Årsaken er at den tar bort litt av maktesløsheten vi føler i møte med syke barn, tror de som gir kampanjeråd.

Klara

Klara Ryvold Ski fra Oppegård i Akershus har fått blodoverføring 18 ganger, siden hun fikk diagnosen akutt leukemi i mai.

Foto: privat

– De fleste av oss kan jo verken kurere kreft eller behandle syke barn. Men vi kan hjelpe ved å gi blod. Det tar bort litt av hjelpeløsheten og får oss til å føle oss ganske mye bedre, sier Beate Sørum.

Beate Sørum

Beate Sørum tror folk gir blod fordi kampanjen får oss til å føle at vi kan gjøre noe praktisk for å hjelpe et barn i nød.

Foto: privat

Hun er digital rådgiver for frivillige organisasjoner, og gir råd om hvordan de skal drive kampanjer i sosiale medier. Klara- kampanjen har gått så det suser. Kjente bloggere som Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne har bidratt på sosiale medier.

– Make Klara great again. Det handler om å gi blod. Så enkelt er det, sier de to. På Instagram, Facebook og Twitter.

Mange andre norske kjendiser har også ikledd seg rosa luer i sommer og spredd budskapet.

Make Klara Great Again kampanje (collage)

«Make Klara great again » har skapt kø hos landets blodbanker.

Foto: Collage/NRK

Lange køer

Og over hele landet meldes det om en stadig strøm av nye blodgivere. Mange steder klarer de ikke å ta unna køen.

Kampanjen hadde vært i gang i bare ett døgn da 140 nye givere hadde meldt seg for Blodbanken i Oslo. Og siden har folk meldt seg til Blodbankene over hele landet, og nye kommer stadig til.

Lise Sofie Haug Nissen-Meyer

RUSH: Overlege Lise Sofie Haug Nissen-Meyer ved Blodbanken i Oslo ber givere i kø om å smøre seg med tålmodighet.

Foto: Trine Bråthen, NRK

– Ikke bli fortvilet om dere ikke hører noe fra oss med en gang. Vi kommer til å ta kontakt, og dere er ikke glemt, sier overlege ved Norges største blodbank, Lise Sofie Nissen-Meyer.

Kreftsyke barn trenger blod

Den viktigste i kampanjen, 16 måneder gamle Klara Ryvold Ski fra Oppegård, trenger ofte blodoverføring. Faren hennes er takknemlig og tror at kampanjen har bidratt til å knuse noen myter om blodgivning.

Erlend Ryvold Ski

Faren til Klara, Erlend Ryvold Ski tror mange ikke vet hvor viktig blod er for kreftpasienter.

Foto: privat

– Det er mange som forbinder behovet for blod med akutte kriser som ulykker og voldelige hendelser. Men det brukes mest til å gjøre folk friske av alvorlige sykdommer. 40 prosent av blodet fra blodbankene går kreftsyke, sier Erlend Ryvold Ski.

Men til tross for Klara-kampanjens suksess, generelt sett er ikke nordmenn så flinke til å gi blod. To prosent av oss er blodgivere, noe som er litt færre enn i andre land.

– Vi skjønner ikke helt hvorfor, men det kan ha sammenheng med at det mange steder er lange avstander til nærmeste blodbank, sier Lise Sofie Nissen-Meyer.

Faren til Klara sier det slik: – Vi er veldig fornøyde med det som er kommet,og ydmyke når vi ser engasjementet, men det mangler fortsatt 20 000 blodgivere for å dekke behovet i Norge.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters