Forbrukerombudet vil at Facebook skal ta større ansvar for å beskytte barna mot reklame. Det sosiale nettstedet har en aldersgrense på 13 år, men Nergård mener at barn fortsatt er barn fra 13–15 år, noen ganger opp til 18 år.
– At reklamen kommer inn i store mengder på nyhetsstrømmen er nytt og spesielt tydelig på mobil. Da tar ofte reklamen hele skjermbildet, sier Nergård.
Når barn og voksne får oppdateringer fra venner og familie, sniker det seg inn stadig flere annonsører.
– Ser ikke alltid forskjell
– Jeg vet ikke hvorfor ting havner i min nyhetsstrøm på Facebook, og skjønner ikke alltid hva som er reklame, sier 13 år gamle Natalie Henriksen Creed.
– Barn skal kunne bruke Facebook, men Facebook må ivareta barns krav på beskyttelse etter markedsføringsloven, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Hun mener reklame i nyhetsstrømmen er en mye mer direkte kjøpsoppfordring til barn.
– Samme som å ringe
I dag får en mindreårig automatisk andre personverninnstillinger enn voksne brukere. Forbrukerombudet vil ha lignende innstillinger for reklame til brukere under 18 år.
– Jeg oppfordrer Facebook til å ta samme ansvar for å beskytte barn mot reklame, sier Gry Nergård. Hun mener at reklame direkte i nyhetsstrømmen kan sammenlignes med å ringe eller sende tekstmeldinger til barna.
– Konstruktiv dialog
Talsmann for Facebook i Norden, Thomas Myrup Kristensen, understreker at Facebook allerede tilbyr særlige funksjoner for å beskytte mindreårige.
Annonsørene har også spesielle regler å forholde seg til når det gjelder denne gruppen.
– Vi mener Facebook er et av de tryggeste nettstedene for unge mennesker, men er selvfølgelig alltid interessert i å forbedre brukeropplevelsene. Vi skal naturligvis svare på brevet fra Forbrukerombudet og fortsette den konstruktive dialogen, sier Kristensen.
– Løp og kjøp Bieber-billetter
Forbrukerombudet har tatt reklamebruken opp med Facebook mange ganger. Men har foreløpig ikke oppnådd mer enn et løfte om «å fortsette dialogen».
– Vi håper jo at Facebook vil komme oss i møte og lage innstillinger som skjermer barn mot direkte oppfordringer om å kjøpe ting.
Da det ble klart at tenåringsidolet Justin Bieber kommer til Oslo i vår, la konsertarrangøren ut en oppfordring på Facebook om å «løpe og kjøpe» billetter.
Forbrukerombudet ble bekymret da Markedsrådet ga konsertarrangøren medhold i at dette ikke var reklame rettet direkte mot barn.
– Som vi så det var dette helt klare kjøpsoppfordringer: «Kast deg på sykkelen», «løp og kjøp» og «det er bare så og så mange billetter igjen», sier forbrukerombud Gry Nergård.