Den sosiale nettjenesten Facebook har foreslått et forlik med en rekke Facebook-brukere som har klaget på deler av tjenesten.
«Sponsored stories» er en tjeneste på Facebook som ble innført i januar 2011. Den går ut på at når en du trykker ”liker” på en side eller tjeneste, kan dette dukke opp på nyhetsfeeden til vennene dine. Denne tjenesten blir betalt av bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner som vil ha innholdet sitt fremhevet.
Følger med Facebook
Fem amerikanere saksøkte Facebook, fordi de følte seg tråkket på av nettsiden, og fordi de følte de bidro til å spre reklame utenfor egen kontroll. .
De fem skal representere det de mener er en stor gruppe brukere som alle føler seg brukt av Facebook. De mener de har vært uvitende talspersoner for produkter og tjenester helt ubetalt.
Også i Norge og Norden, har forbrukermyndighetene fulgt nøye med på nettsamfunnet.
– Vi følger med på utviklingen i Facebook. Vi ser at disse reklamene har beveget seg fra å være på høyresiden, til å gå inn i newsfeeden midt på. Det har medført at det enkelte ganger har blitt svært mye reklame, spesielt på mobilversjonen. Det er noe vi følger med på, og som vi skal diskutere med dem, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.no.
– Disse «sponsored stories» kommer i minst tre og tre, da tar det opp hele skjermen, iallfall på min mobil. Da er det ikke vennene som blir sentrale lenger, og da spørs det om det blir interessant for brukerne i lengden.
Kan bli lovendring
Etter mye fram og tilbake etter søksmålet, endret Facebook innstillingene slik at brukerne selv kan regulere om hva som blir vist i andre newsfeed.
Det spørs om det er tilstrekkelig for nordiske forbrukermyndigheter
– Sammen med de andre nordiske landene har vi rettet en forespørsel til EU-kommisjonen for å se på spamlovgivningen. Mange av tjenestene som finnes nå, fantes ikke tidligere, det er derfor vi må spørre kommisjonen om det kan være aktuelt å oppdatere lovgivningen for sosiale medier, sier Nergård.
- Les også: 1 milliard på Facebook
10 millioner dollar til veldedighet
Facebook gikk også tidligere i sommer med på å gi 10 millioner dollar til veldedighet som oppreisning på vegne av saksøkerne, samt 10 millioner dollar til advokatene som saksøkte. Det var ikke godt nok, og i det reviderte forliket er forslaget å dele de 20 millionene mellom veldedige orgasisasjoner, advokatene og Facebook-brukerne som saksøkte.
I søksmålet hevdes det at brukerne ikke ble informert om at navnet deres ble brukt i reklame, og at det ikke fantes noen metode for å reservere seg mot det.
Facebook svarte med at de ikke har gjort noe galt, men gikk med på å endre vilkårene til tjenesten for at det skulle komme klarere fram hva som gjaldt.
– Facebook er nøye med å følge lover og regler over hele verden, og brukerne kan selv styre sponsede hendelser i innstillingen, sier Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson.
Facebook fornøyde
I juli i år Facebook sier at de er fornøyde med forliket, selv om det vil koste dem minst 20 millioner dollar.
– Vi synes det reviderte forliket er rettferdig og tilstrekkelig, og svarer på de spørsmålen som har blitt stilt av retten tidligere, sier en talsperson for Facebook.
Det nye forliket skal etter planen til høring den 25. oktober i San Fransisco.
- Les også: Facebook tapteén milliard på børsdebut