Hopp til innhold

Forbrukerombudet frykter Facebookreklame

Når en konsertarrangør skriver «Løp og kjøp Justin Bieber-billetter!» på Facebook, er det ikke reklame rettet mot barn. Det har Markedsrådet avgjort. Forbrukerombudet frykter utfallet.

Justin BIeber live Oslo

Sist gang Justin Bieber spilte i Oslo ble det kaos. Forbrukerombudet er bekymret for at barn i økende grad blir utsatt for reklame på sosiale medier som Facebook.

Tenåringsidolet Justin Bieber kommer til Oslo i vår. Konsertarrangøren Atomic oppfordret ungdom på Facebook til å «løpe og kjøpe» da billettene ble lagt ut for salg i fjor.

Det er ikke lov å rette reklame direkte mot barn, og Forbrukerombudet reagerte med å ta saken til Markedsrådet.

– Som vi så det var det helt klare kjøpsoppfordringer; «Kast deg på sykkelen»,« løp og kjøp» og «det er bare så og så mange billetter igjen», sier forbrukerombud Gry Nergård.

LES:

Nettstedet Facebook blander meldinger fra private venner og kommersielle aktører i en strøm av nyhetsoppdateringer, og slike gråsoner gjør det ekstra viktig å beskytte de unge, mener hun.

Bekymret for reklame rettet mot barn

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Forbrukerombudet er bekymret for at barn i økende grad blir utsatt for reklame på sosiale medier som Facebook.

– Reklame på Facebook har jo veldig sterk påvirkning på barn. Du får den inn på din Facebookprofil og nyhetsstrømmen, og den er direkte rettet mot deg i motsetning til en annonse i en ukeblad eller på en plakat i byen, sier hun.

– Dette var ren informasjon fra vår side om at billettene nå var i salg. Alle hadde sittet og ventet på dette, sier arrangør Peer Osmundsvaag i Atomic.

Og han fikk medhold i Markedsrådet. Det slo nemlig fast at det dreide seg mer om informasjon om billettsalget, enn om reklame.

Frykter avgjørelsen

Sist Bieber var i Norge ble det kaotiske tilstander. Osmundsvaag sier han ville unngå at det skjedde igjen.

– Vi ville ikke at folk skulle ligge i telt utenfor salgsstedet. Derfor gikk vi ut med dette som en slags sjokkinformasjon for de som er medlem av den Facebookgruppen. Hovedgrunnen til å være med i den, er jo for å finne ut når billettene kommer i salg.

Det er første gang forbudet mot direkte kjøpsoppfordringer til barn, som kom i 2009, har blitt prøvet i Markedsrådet. Forbrukerombudet mener derfor at vedtaket sender viktige signaler.

– Vi frykter at avgjørelsen kan gi signaler til andre som markedsfører seg på Facebook om at det ikke er så farlig.

– Vi ønsker å være korrekte i alt vi gjør og vil utøve varsomhet i kommunikasjon selv om vi vant i Markedsrådet, sier konsertarrangør Peer Osmundsvaag til NRK.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober