Tenåringsidolet Justin Bieber kommer til Oslo i vår. Konsertarrangøren Atomic oppfordret ungdom på Facebook til å «løpe og kjøpe» da billettene ble lagt ut for salg i fjor.
Det er ikke lov å rette reklame direkte mot barn, og Forbrukerombudet reagerte med å ta saken til Markedsrådet.
– Som vi så det var det helt klare kjøpsoppfordringer; «Kast deg på sykkelen»,« løp og kjøp» og «det er bare så og så mange billetter igjen», sier forbrukerombud Gry Nergård.
LES:
Nettstedet Facebook blander meldinger fra private venner og kommersielle aktører i en strøm av nyhetsoppdateringer, og slike gråsoner gjør det ekstra viktig å beskytte de unge, mener hun.
Bekymret for reklame rettet mot barn
Forbrukerombudet er bekymret for at barn i økende grad blir utsatt for reklame på sosiale medier som Facebook.
– Reklame på Facebook har jo veldig sterk påvirkning på barn. Du får den inn på din Facebookprofil og nyhetsstrømmen, og den er direkte rettet mot deg i motsetning til en annonse i en ukeblad eller på en plakat i byen, sier hun.
– Dette var ren informasjon fra vår side om at billettene nå var i salg. Alle hadde sittet og ventet på dette, sier arrangør Peer Osmundsvaag i Atomic.
Og han fikk medhold i Markedsrådet. Det slo nemlig fast at det dreide seg mer om informasjon om billettsalget, enn om reklame.
Frykter avgjørelsen
Sist Bieber var i Norge ble det kaotiske tilstander. Osmundsvaag sier han ville unngå at det skjedde igjen.
– Vi ville ikke at folk skulle ligge i telt utenfor salgsstedet. Derfor gikk vi ut med dette som en slags sjokkinformasjon for de som er medlem av den Facebookgruppen. Hovedgrunnen til å være med i den, er jo for å finne ut når billettene kommer i salg.
Det er første gang forbudet mot direkte kjøpsoppfordringer til barn, som kom i 2009, har blitt prøvet i Markedsrådet. Forbrukerombudet mener derfor at vedtaket sender viktige signaler.
– Vi frykter at avgjørelsen kan gi signaler til andre som markedsfører seg på Facebook om at det ikke er så farlig.
– Vi ønsker å være korrekte i alt vi gjør og vil utøve varsomhet i kommunikasjon selv om vi vant i Markedsrådet, sier konsertarrangør Peer Osmundsvaag til NRK.