Hopp til innhold

- Obamas nettmøte er historisk

Obamas direkteoverførte nettmøte med folket omtales som en milepæl innen politikerkontakt med velgerne.

Obama på nettet
Foto: KAREN BLEIER / AFP

Barack Obama møter folket på en måte som er svært uvant for statsledere av store nasjoner. I ettermiddag svarer USAs president på menigmanns spørsmål rundt finanskrisen.

Hvem som ville kunne sende inn sine spørsmål til presidenten , og han svarer på et utvalg av dem direkte via hjemmesidene til Det hvite hus – direkte i nett-tv .

- En av mine prioriterte oppgaver som president er å åpne opp Det hvite hus for folket, så de kan se hva vi jobber med og ha mulighet til å delta, sier Barack Obama i sin invitasjon.

- En milepæl

Spesialrådgivere John-Ragnar Aarset og Jakob Skåltveit i PR- og kommunikasjonsbyrået Gambit har sammen erfaring med sosiale medier og den amerikanske valgkampen. De mener dette er en milepæl innen politikeres kontakt med velgerne.

- Norske statsledere har stilt opp på nettmøter i de store nettavisene i flere år, men det at den amerikanske presidenten stiller opp på dette er historisk, sier Aarset, men legger til at Obama har lagt listen høyt gjennom den valgkampen han har bak seg.

Barack Obama ble under valgkampen avbildet et utall ganger med sin Blackberry – en kanadisk smart-telefon, spesiallaget for e-post-bruk.

- Det forventes at han følger opp den spennende digitale valgkampen. Han er nødt til å ha fingeren på pulsen på hva som skjer innen digital kommunikasjon med velgerne, sier Skåltveit.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Barack Obamas Blackberry

Barack Obama fikler med sin berømte Blackberry smart-telefon.

Foto: Charles Dharapak / AP

Politikerne må overbevise

Tidligere denne uken hevdet førsteamanuensis Marcus Buck ved universitet i Tromsø at dagens politikere er på barnestadiet når det gjelder bruk av sosiale nettsteder.

Gambit skal under den norske valgkampen opprette en blogg hvor et panel skal vurdere de norske politiske partienes evne til å bruke nettet for å komme i kontakt med velgerne.

John-Ragnar Aarset sier at det blir spennende å se om politikerne blir i stand til å trekke velgerne inn i en toveis kommunikasjon.

- De må vise om de ønsker å bruke sosial media for å få innspill og tilbakemeldinger, eller om det er for å vise at man ikke har ramlet av lasset og er redde for å bli hengt ut i media fordi de ikke har en twitter-konto.

Gambit-rådgiverne mener det er stor forskjell på de norske politiske partienes ressursbruk og modenhet på sosiale medier.

- Arbeiderpartiet har brukt fire til seks personer på sin digitale valgkamp. Det viktigste for Stoltenberg er å lytte til de folkene han har rundt seg. Han blir avslørt om han ikke bruker mulighetene, sier Skåltveit.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jens Stoltenberg

Jens Stoltenberg har tatt steget ut på Facebook. - Politikerne må vise at de mener noe med det, sier PR-eksperter.

Foto: Skjermdump

Høringsuttalelser på Facebook?

Han mener at de politiske partiene må gi velgerne større mulighet til å gi sin tilbakemelding.

- De må slippe løs debatten og sørge for at det blir toveis kommunikasjon, sier han.

Aarset mener at høringer i departementene må gjøres mer tilgjengelig for folk flest.

- Høringssvar bør kunne tilpasses sosiale medier og sørge for at folk flest kan delta i debatten. Det er både realistisk og gjennomførbart.

- Men det er vel ikke alltid sånn at de som roper høyest på nettet er de som er mest verdt å lytte til?

- Jeg tror de fleste politikerne er i stand til å vurdere innspillene på en bra måte og være opptatt av argumentets kraft, sier Aarset.

Politikere på Twitter og Facebook

Twitter er det siste og heteste blant politikere som ønsker å nå folket.

Foto: Fotomontasje

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters