Hopp til innhold

- For gamle for nettet

Gamle ringrever i politikken taper på Facebook og Twitter.

Politikere på Twitter og Facebook

Politikere på Twitter og Facebook.

Foto: Fotomontasje

- Dagens politikere er på barnestadiet når det gjelder bruk av sosiale nettsteder, mener førsteamanuensis Marcus Buck ved universitet i Tromsø.

Fiskeriminister Helga Pedersen er en av mange politikere som oppretter profiler på blant annet facebook , linkedIn og twitter .

Marcus Buck

Valgforsker og første- amanuensis, Marcus Buck.

Foto: NRK

Buck tror det er riktig måte å nå de yngre velgerne på, men han mener politikerne er for gamle.

– De som nå er rundt 50 år og prøver å nå ungdommen med profiler på facebook er ikke profesjonelle, og de snakker ikke ungdommens språk. Men etterhvert kommer det nok en ny generasjon med politikere som er oppvokst med dette.

Skjønner ikke toveiskommunikasjon

Redaktør for NRKs tekniske nettsted NRKbeta , Øyvind Solstad, tror Buck har rett i at det kan være vanskeligere for de eldre politikerne å henge med i teknikken.

– Jeg tror ikke at det er et tapt slag. Jeg tror de fleste politikerne har problemer med å skjønne at det må være toveis. Det nytter ikke å bruke de nye sosiale nettverkene til å preke videre slik som de har gjort i andre fora.

Solstad mener politikerne bommer på målet med å nå ut til velgerne.

– Mange av de politikerne som er ute i sosiale medier nå, snakker bare en vei. Og når folk snakker tilbake til dem, så svarer de ikke. Er de ikke interessert i å svare på hva folk sier, så synes jeg de bare bør holde seg unna sosiale nettverk, for da virker det mot sin hensikt.

Øyvind Solstad

Redaktør for NRKs tekniske verksted NRKbeta, Øyvind Solstad.

Foto: Eirik Solheim/creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/
Facebook er enkelt og engasjerende

Alf Evald Larsen er en engasjert Finnmarking fra Alta. Han bruker facebook-grupper som et middel for å starte politiske debatter.

– Det er jo bare å sette seg ned å taste rett inn. Det er nesten sjølvervende det her. Det blir som en slags spiral, det blir bare flere og flere som blir med i de diskusjonene. Kanskje kan facebook være med på å få opp grasrot-engasjementet.

Fiskeriministeren «twitrer»

Fiskeriminister og nestleder i Arbeiderpartiet, Helga Pedersen er også en hyppig bruker av sosiale nettsted. Til daglig « twitrer » hun.

– Jeg er inne veldig ofte, som regel minst en gang for dagen, av og til mye oftere. Twitter bruker jeg til å fortelle om hva jeg gjør og skriver om noen av de politiske sakene jeg holder på med i fiskeridepartementet og i partiet.

Helga Pedersen på twitter

Helga Pedersen på twitter.

Foto: Faksimile: twitter.com

Også kunnskapsministeren Bård Vegar Solhjell fra Sosialistisk Venstreparti og Morten Høglund fra Fremskrittspartiet er hyppige bloggere. Fiskeriministeren forteller at hun ikke bruker mye tid på twitter.

– Jeg opplever at jeg på twitter får kontakt med folk jeg ellers ikke treffer i hverdagen min. Og det er også mange som sender meldinger og kommenterer innleggene mine, og det synes jeg er veldig artig.

– Får du noen gang anledning til å svare på alle meldingene?

– Ja det gjør jeg. Jeg får ikke svart på alt, men jeg går med jevne mellomrom gjennom de meldingen jeg får. Jeg registrerer hva folk synes, og jeg svarer også på en del konkrete spørsmål som jeg får.

Er de ikke interessert i å svare på hva folk sier, så synes jeg de bare bør holde seg unna sosiale nettverk, for da virker det mot sin hensikt.

Øyvind Solstad om politikere på nett.

Kan vinne nye velgere på facebook

Valgforsker Marcus Buck tror det kan være en gevinst i henvende seg til publikum gjennom de nye sosiale platformene.

– I hovedsak når man jo ut til unge mennesker. De har jo tradisjonelt vært de som deltar minst i valg og minst i politikken. Men man bør ikke tro at det vil får stor betydning når det gjelder forflytning av stemmer mellom partier og den type ting.

Siv Jensen på Facebook

Siv Jensen på Facebook.

Foto: Faksimile: facebook.com

Det er også NRKbeta-redaktør Solstad enig i.

– Ja, jeg tror at det er den ene effekten av det, at de kan vinne nye velgere. Den andre er at de faktisk får høre hva folk er opptatt av. Det må jo være viktig for politikerne.

Både valgforsker Buck og Solstad er skjønt enig om at det er TV-en som kommer til å være det dominerende mediet for stortingsvalget 2009.

– Det kommer fortsatt til å være tv, tror jeg. Fordi det er stortingsvalg. Men jeg tror at mange saker kommer opp via internett. Og jeg tror det er siste gang internett ikke er den største arenaen for valgkamp i Norge, sier Solstad.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark