Platekompaniet har vært i hardt vær de siste ukene. Spørsmålet har vært om platebutikkens egne anbefalinger i virkeligheten er kjøpt og betalt, og om forbrukerne kan akseptere det?
I Storbritannia er man pent nødt, sier den irske popstjernen Chris De Burgh.
Kjøper anbefalinger
Når du kjøper musikk i England er anbefalingene i butikken nesten alltid kjøpt og betalt av plateselskapene. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX.
- Du må betale dem for at de skal ta imot plata di, sier Chris De Burgh til Musikknytt i NRK P1.
I forrige uke slo det norske forbrukerombudet fast at Platekompaniets anbefalinger ikke er ulovlig markedsføring. Samtidig uttalte forbrukerombudet at de ikke vil anbefale folk å stole for mye på anbefalingene fra Platekompaniet.
I England er det ingen tvil om at platebutikkene er kjøpt og betalt, sier De Burgh. Det er nesten umulig å få eksponert platene sine uten å måtte betale store penger, fortsetter han
Særavtale
- Hvis du vil bli promotert i butikkene må du betale for det, dersom man ikke snakker om svært store mengder med solgte plater er dette poengløst og dyrt.
De Burgh har derfor valgt å inngå en særavtale med én av Englands platekjeder for sin neste utgivelse. Det har fått de andre kjedene til å se rødt, og nå truer de med boikott av den irske artisten, som til tross for 45 millioner solgte album, ikke har solgt veldig mye av sine siste utgivelser.
- Den siste tiden har vi ikke solgt så mye gjennom HMV, så jeg tror ikke de blir spesielt sure på meg og mitt plateselskap. Men det kommer til å bekymre dem at svært store artister kommer til å gjøre akkurat det samme.
- Har ikke gjort det de skulle
- Musikkbransjen har forandret seg og fortsetter å forandre seg dramatisk. Plateselskapene i Storbritannia er i trøbbel og det er flere grunner til det. Internett er en av grunnene. Men plateselskapene har heller ikke gjort det de skulle, som er å satse langsiktig på artister.
- Da jeg startet hadde jeg mye mer kontroll. Det kunstneriske har jeg aldri hatt problemer med. Plateselskapene regner med at jeg vet hva jeg gjør siden jeg har solgt 45 millioner plater.