Hopp til innhold

Lilyhammer solgt til over 130 land

Lilyhammer er trolig tidenes norske TV-suksess. Over 130 land har vist eller skal vise serien, like mange som viste Lillehammer-OL.

Steven van Zandt i Lilyhammer

Steven van Zandt spiller Frank Tagliano i Lilyhammer.

Foto: RUBICON

Frank Tagliano, en amerikansk gangster, flytter fra New York til Lillehammer som en del av et vitnebeskyttelsesprogram. Han så vinter-OL på TV i 1994, og tiltrekkes av den rene luften og hvite snøen.

Slik starter TV-serien Lilyhammer, som ble sendt på NRK i fjor. Første episode trakk over en million seere, og hjemlig suksess var et faktum.

Steven van Zandt fra Lilyhammer

Frank Taglianos mafiametoder har nådd over 130 land.

Foto: Rubicon

Men med nettgiganten Netflix i ryggen, samt den internasjonale stjernen Steven Van Zandt med på laget, tok det ikke lang tid før serien tok steget utenlands. Ikke uventa dukka serien fort opp på danske og svenske skjermer, slik norske serier har for vane å gjøre, men snart fikk også amerikanske og britiske seere muligheten til å se serien.

Vises på alle kontinenter

Ett år seinere, har antall land som har kjøpt visningsrett passert 130. Forrige uke kjøpte selskapene ORF1 og ARTE serien, noe som betyr at en rekke tysktalende land også vil få se gangsterkomedien.

Andre land som har vist den norske produksjonen er for mange å nevne her, men alle kontinenter er representert på lista som NRK.no har fått tilgang til av distributøren.

Dermed er det omtrent like mange land som har vist Lilyhammer som Lillehammer-OL. Tallet på land som kringkasta vetter, Johann Olav Koss og Bjørn Dæhli var 138, ifølge tall fra NRKs arkiver.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.

Siste scene fra Lilyhammer sesong 1, med Steven Van Zandt (Frank Tagliano) og Ingrid Olava ved piano

Slik slutta siste scene i første sesong av Lilyhammer.

Foto: Skjermdump / NRK/Rubicon

– Dette er flere land enn jeg kan navnet på, ler Tone Rønning i NRK. Hun er ansvarlig for eksterne dramaproduksjoner som Lilyhammer og Halvbroren.

– Det overgår alle forventninger og drømmer for en liten kanal som NRK, sier hun.

Salget av serien har i tillegg til å åpne mange dører, også generert inntekter for NRK og produksjonsselskapet Rubicon, men summen vil ikke Rønning røpe.

Foran første sesong var situasjonen en annen.

– Vi jobbet ganske hardt med å få forhåndsolgt visningsretten før vi gikk i produksjon. At Netflix kom på banen hjalp selvsagt, men ett halvt år før det var det ikke lett.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.

Little steven

NRK.no møtte skuespillerne fra Lilyhammer da innspillingen av sesong to skulle starte.

Foto: Kristian Rostad / NRK

Nyhetene om den enorme eksporten varmer nok derfor ekstra godt for de som nå arbeider med den andre sesongen i Lillehammer-kulda. Opptakene varer fram til april.

Tenker på sesong tre

Lasse Hallberg i Rubicon er veldig fornøyd med serieeksporten, men røper at den amerikanske oppmerksomheten serien har fått, gir mest inntrykk.

Bruce Springsteen og flere andre kjendiser skapte blest om den amerikanske premieren. Netflix kjøpte og viste serien i sin originalform, med amerikanske undertekster, noe som aldri før hadde skjedd en norsk serie.

Lilyhammer Frank på Flamingo bar

Lilyhammer-Frank på Flamingo bar får vi et gjensyn med seinere i år.

Foto: Christine Heim

– Harvey Weinstein (kjent, amerikansk produsent, som blant annet distribuerer Kon-Tiki i USA, journ.anm.) er fan av serien, vi har fått kontakter i Hollywood, og vi nevnes i samme setning som Netflix omtrent hver gang selskapet blir omtalt, forklarer Hallberg om det «amerikanske eventyret».

Massiv oppmerksomhet gir også store forventninger for hvordan andre sesong av serien blir.

– Kravene er større, og vi har måttet investere mer i den andre sesongen enn vi gjorde i den første. Så vi håper den blir like godt mottatt.

Og hovedpersonen selv, «Little» Steven Van Zandt, tenker allerede mot sesong tre, ifølge Hallberg.

– Men jeg vil gjerne bli ferdig med sesong to først, avslutter Hallberg.

Andre sesong av Lilyhammer er forventa ferdig innspilt i april, og skal vises på NRK i løpet av 2013.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters