Visste du at sitronsaft var ein viktig ingrediens då England bygde seg opp som kolonimakt?
Eller at eit gipsrelieff av ein liten apekatt kan fortelje kva eigaren tenkte om synd og frelse?
Har du nokon gong høyrt om det mobile kontoret med hemmeleg rom for duellpistolar, sånn i tilfelle?
Viss svaret er nei, er vi to, og heilt sikkert mange fleire. Og boka «Tidsrom 1600-1914. Fortellinger om da Norge ble moderne» har meir på lager.
Mykje meir. Med raus og rik fotodokumentasjon.
Pustar liv i gamle ting
Bak verket står ei tverrfagleg gruppe med hovudredaktør Kari Telste i spissen, som i 10 år har arbeidd med å puste liv i tause gjenstandar og interiør.
Først som museumsutstilling og no som bok, som ikkje må forvekslast med ein museumskatalog.
Denne noregshistoria startar i kjøkenskåpet og i soveromstaket og endar i Kina eller i Vestindiske koloniar.
Vi skal altså ikkje innom tjørebreidde eldstover og fjøs frå ymse dalføre. Boka konsentrerer seg om embetsmannsfamiliar og borgarskapet som vaks seg stort og mektig gjennom perioden.
Telste & co har leita fram karakteristiske gjenstandar, så vel som kuriositetar frå private rom, slik dei står på folkemuseet på Bygdøy i Oslo: pipebord, hattenåler store som mordvåpen.
Så. Korleis går det an å puste liv i ting som har gått ut av bruk i rom som ingen har budd i på hundrevis av år? Og kva er poenget?
Svaret er å hente folk ut av gløymeboka og la dei utfalde seg på ny, mellom alle tinga sine.
Sende dei derifrå og ut i samfunnet, som endra seg enormt gjennom dei drygt 300 åra boka gapar over.
Brennemerking på torget i Kongsberg
Her er vi ikkje på det overordna, på opplysningstid og romantikken, på 1660 og 1814 og 1884.
Her møter vi myntmeister Meyer på Kongsberg, som truleg låg søvnlaus under den vakkert dekorerte trehimlingen i sovegemakket sitt. I alle fall etter at det blei avslørt at det var for mykje kopar i sølvlegeringa.
Fallet var formidabelt: pisking og brennemerking på torget på Kongsberg, før tvangsarbeid venta på Akershus.
Og lurer du på kva som skjedde med kone og barn etterpå, ja, så fortel boka det også.
Her er det embete som går i arv til søner eller svigersøner. Ambisiøse menn frå enkle kår kunne gifte seg til stand og stilling. Om dei kunne få takk i ei amtmannsdotter eller til naud ei enke, var framtida så godt som sikra.
Påfallande er også alle dei unge kvinnene som døydde i barsel. Etter sørgeåret kom det som regel ei stemor på plass. Folkeeventyra om vonde stemødrer får ei ny meining, manndottera må lide mens kjerringdottera skal arve.
Kolonialisme i koppen og i taket
Denne kulturhistoriske og biografiske inngangsporten til historia er ikkje ny, men det er framleis ein god ide.
Ganske særleg fordi bildematerialet og dei fyldige bildetekstane utvidar historiene og set i gang den indre filmen i hovudet til lesaren.
Folk har kinesisk porselensservise med initialane sine på, korleis ordna dei det? Dei spradar rundt med fjør frå eksotiske fuglar i hatten i den grad at sjeldne artar vart utryddingstruga.
Dei drikk kaffi med sukker, mens ein engelsk skipskokk blir sitert frå dagboka si på at «I never more will drink Sugar in my Tea, for it is nothing but Negroe’s blood.»
Våre folk let tyske handverkarar lage stukkatur i taket, med bilde av dei fire verdsdelane Europa regjerer, amerikanske urfolk er kannibalar og afrikanarane er naturbarn. Stereotypiar som har vore seigliva, og slik kjem aktualiteten inn i verket.
Eit verk som likevel står på eigen bein utan altfor pedagogiske trådar til vår tid.
Vanskeleg å rive seg laus
Her kan vi lese om skatteflukt til Sverige, barnearbeid i tobakksindustrien, vekslande reglar for kva kvinner kunne og ikkje kunne tillate seg – før det heile kulminerer med jubileumsutstillinga i Frognerparken i 1914, få månader før første verdskrigen braut ut og endra historia.
Ein passe stad å setje punktum.
I «Tidsrom 1600-1914» er ikkje eitt bilde er tilfeldig. Forfattarane veit at lesarane er amatørar, men likevel i stand til å tenkje. Verket er skarpt skore til, mykje er utelate. Nettopp derfor får ein med seg det som står.
Dette er formidlingskunst på sitt beste.
Hei!
Eg er hovudkritikar av skjønnlitteratur i NRK. Les gjerne bokmeldingane mine av «Aleksandra» av Lisa Weeda, «Tillit» av Hernan Diaz eller «Fri. En oppvekst ved historiens ende» av Lea Ypi.