Hopp til innhold
Anmeldelse

Bekmørkt i advents­tiden

Det er for lite lys i vinter­mørket i Silje Bekeng-Flemmens andre roman.

Silje Bekeng-Flemmen og omslag på boka hennes "Inn i vårt mørke hus".
Foto: Gyldendal/Julie Pike
Terningkast 3 Bok

«Inn i vårt mørke hus»

Silje Bekeng-Flemmen

Roman

2023

Gyldendal

Forbannet være den som flytter merke­steinene mellom seg og sin neste!

Et sitat fra Det gamle testamentets femte mosebok innleder Silje Bekeng-Flemmens andre roman.

I «Inn i vårt mørke hus» har Utdannings­etaten i Oslo besluttet å flytte skole­grensene. Dermed ligger det an til at datteren til Alice og Kim ikke skal begynne på Åsgård skole, som skårer høyt i alle sammenhenger.

Skummel Lucia

Alternativet er en skole med unger som bor i blokk der borte på andre siden «av brua». Det er unger som ikke har foreldre som har arvet store hus med hager, og som gjerne er litt mørkere i huden. Da slutter moren i huset å være liberal og for mangfold.

Faren i huset finner sammen med tvilsomme kompiser fra oppveksten, og derfra bærer det utfor med rasende fart.

Luften er stinn av hemmeligheter, og det går heller ikke noe bra med ungene. Under overflaten ulmer fordommer og sosiale spenninger, noe romanen streker under fra første stund. Til og med snøen har noe ille­varslende ved seg.

Lucia-feiringen, som her til lands er en sukkersøt tilstelning med morgen­trøtte skoleelever iført hvite laken, blir tilbakeført til sine hedenske røtter.

Subtilt er det ikke. Hoved­budskapet er: Det står ikke noe bra til i Det Norske Hus. Det holder på å koke over.

Dagens Norge er blitt et ulikhets­samfunn, med altfor store forskjeller. Forsoning er ikke lenger mulig. Rasismen ulmer under over­flaten.

Når folk er ferdige med å slå hverandre i hjel på grunn av disse skole­grensene, ja, da skal de banke hverandre opp over fortetnings­politikk og småhus­planer isteden.

Amerikanske tilstander

Rent form­messig er romanen smidd over samme lest som romanene til den amerikanske forfatteren Jonathan Franzen.

Det vi kan kalle Franzens suksess­formel, består i å ta oss med inn i en familie der vi vekselvis blir kjent med hver og en av dem. Fortidens hemmeligheter blir gradvis avdekket. Det er noe ibsensk over dette.

«Korsveien» av Jonathan Franzen: «Holder et skyhøyt nivå»

Bokomslag og montasje av Jonathan Franzen og boken Korsveien

Det Bekeng-Flemmen foreløpig mangler, er en fortellende instans som balanserer ut det syrlige, det salte og det spydige med, la oss i mangel på et bedre ord, kalle det for det vakre.

Årets nobelprisvinner i litteratur ville kanskje kalt det «det lysende mørket».

En form for latter eller ironi, som danner seg som en erkjennelse i leseren etter å ha blitt kjent med alle disse personene.

En tilgivende ettergivenhet trengs for å balansere ut svart­synet.

Få tonearter

Silje Bekeng Flemmen er åpenbart på hjemme­bane i de villa­forstedene hun skildrer.

Romanen er på sitt beste i de øyeblikkene den liksom glemmer å være en mørk spennings­roman, og isteden viser frem livs­følelsen i dette særegne området av hoved­staden, i grense­landet mellom skog og by:

Bakken under lekeapparatene er dekka med turkis gummigranulat. Da jeg var liten, var det bare nedtråkka skogbunn der – jord og sand og røtter, barnåler og kongler som falt fra de ruvende furutrekronene. Trærne står det fortsatt, og jeg kjenner meg like liten under dem nå, som jeg gjorde da

«Inn i vårt mørke hus» av Silje Bekeng-Flemmen

I slike sekvenser ser jeg konturene av en bærende forteller­stemme som ellers mangler.

Ellers blir tonen her gjennomgående for endimensjonal. Alt går liksom i samme dur. Eller moll.

Flere tone­arter må til for at den skarpe samfunns­kritikken skal kunne omsettes til gode romaner.

Potensialet er til stede. Forfattere som våger å stille tydelige samfunns­diagnoser, trengs.

Hei!

Jeg leser og anmelder litteratur i NRK. Les gjerne også anmeldelsen min av «Kairos» av Jenny Erpenbeck, «Detaljer» av Ia Genberg, eller Franz Kafkas «Prosessen» oversatt av Jon Fosse.