– Mandag vil jeg ta dette opp med miljøvernministeren, lovte stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen (H) på Facebook denne helga etter å ha blitt utfordret av sin navnebror, Tana-ordfører Frank Martin Ingilæ.
Nå har han sendt en forespørsel til statssekretæren i Klima- og miljødepartementet, hvor han ønsker å få vite hvorfor de mener Bliens kjøring på Tanaelva var ulovlig.
– Jeg mener at det høres unødvendig komplisert ut, alt dette. Det burde være rom for å gi en slik type tillatelse i Finnmark, sier Bakke-Jensen til NRK mandag formiddag.
- Les også:
– Ikke imponert
Ordfører Frank Martin Ingilæ (Ap) er ikke imponert over Fylkesmannens behandling av dispensasjonssøknaden til Morten Blien om å kjøre med snøskuter på Tanavassdraget.
På sin Facebook-side uttaler han dette:
– Fylkesmannen i Finnmark burde gått til miljøverndepartementet først og ikke til sjøfartsdirektoratet for avklaring, mener Ingilæ.
Han viser til NRK Sápmis oppslag der Klima- og miljødepartementet uttaler at
og Morten Bliens var ulovlig.Verken Karasjok eller Tana kommune hadde hjemmel til å innvilge motorferdseldispensasjon til Morten Blien, mener departementet. Departementet er dermed enig med
Fylkesmannens miljøvernsjef, Bente Christiansen, har tidligere varslet at både verdensrekordinnehaveren og kommunene kan vente etterspill.
– De må derfor selv ta konsekvensene av eventuelle lovbrudd. Det gjelder også Morten Blien, har Christiansen sagt.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
– Uklart lovverk
Ingilæ sier til NRK at dette klart viser hvor uklart det norske lovverket egentlig er på dette punktet.
– Lovverket for å kjøre snøskuter på vann er, for å si det mildt, uklart. Jeg klarer fortsatt ikke se at en snøskuter er en vannskuter og skal behandles etter det lovverket, sier Tana-ordføreren.
Han sier at selv om de i Tana kommune er uenige med departementet i deres konklusjon, så vil de likevel følge deres råd.
– Når kloke hoder i departementet i Oslo mener det, så tar Tana kommune det til etterretning og har inndratt dispen til Morten Blien, som var gyldig til ut i oktober måned, sier Ingilæ.
Han lurer på hvilke konsekvenser dette kommer til å få for lignende dispensasjoner i Finnmark.
– Så blir det store spørsmålet om fylkesmannen vil stoppe all motorsportaktivitet på åpent vann som har vært gjennomført i Kautokeino og Sør-Varanger i en årrekke etter samme lovverk, lurer Ingilæ på.