Jobben hans er å ta vare på det tekniske utstyret om bord og holde båten varm slik at ikke noe blir skadet.
– Det er litt stusselig å være aleine her. Når Havila Subsea er i full drift kan det være nesten 80 personer om bord, sier Magnar Jøsok. Han ser seg rundt i det store maskinrommet. Tankene går til kollegene som nå er permitterte, men gjerne skulle ha vært på jobb.
Norskekysten fylles med offshoreskip uten arbeid
Lave oljepriser og mangel på oppdrag gjør at 107 offshoreskip nå preger havnene i første rekke på Nordvestlandet og i området rundt Stavanger og Bergen. Aksjekursene raser i de ulike rederiene. Ledelsen kjemper for å sikre finansieringen mens de venter på bedre tider.
Et av selskapene som nå sliter er Herøy-rederiet Havila Shipping. De har to skip i opplag i tillegg til Havila Subsea. Til helga kommer det fjerde, sier administrerende direktør Njål Sævik.
Refinansiering klar i løpet av mars
– Vi jobber nå med en refinansiering. Etter planen skal vi ha dette klart i mars. Vi forhandler med bankene om reduserte avdrag. Forutsetningen er at vi også henter inn ny egenkapital fra eierne, sier Njål Sævik.
Havila har 27 offshoreskip. Snart ligger fire av dem i opplag. De lave oljeprisene rammer rederiene hardt. Det kommer sjøfolkene om bord også til å merke de neste månedene.
– Nå ligger et stort antall båter i opplag, og det ser ikke ut til at situasjonen bedrer seg på kort sikt. Men jeg er optimist. Så langt har vi ikke vurdert å selge noen av skipene våre, sier Sævik.
900 arbeidsledige sjøfolk
Tall fra SSB viser at det nå er 900 sjøfolk i offshorenæringa som er arbeidsledige. Informasjonsansvarlig i Norsk Sjømannsforbund, Morten Øen, sier at det reelle antall ledige trolig er noe høyere fordi statistikken ikke omfatter alle stillingskategorier.
– De ansatte om bord i offshorefartøyene har vist stor fleksibilitet, blant annet ved å gå ned i arbeidstid. Det har vært med på å holde ledighetstallene nede. Hvis denne situasjonen varer lenge vil vi imidlertid advare mot slike løsninger, fordi det kan føre til reduksjon i dagpengene, sier Morten Øen.
Representanter for både arbeidsgivere og arbeidstagere har lenge ønsket en utvidelse av permitteringstiden til 52 uker for å motvirke enda høyere arbeidsledighet. Dette forslaget blir nå avvist av statsminister Erna Solberg ifølge Stavanger Aftenblad. Foreløpig har vi ingen planer om å endre permitteringsreglene, sier Solberg til avisen.
Trodde ikke det skulle bli så alvorlig
Maskinist Magnar Jøsok følger nøye med på de mange dataskjermene om bord i Havila Subsea. Dette er et skip som kan operere på store dyp med installasjoner og vedlikehold på havbunnen. Nå ligger det ved kai, og ingen vet hvor lenge det blir liggende.
– Jeg trodde ikke at dette skulle bli så alvorlig. Nå er alt usikkert. Ingen vet hvor dette ender. Kolleger må gå. Noen blir permitterte, andre blir oppsagt. Dette er ikke enkelt for noen, sier Jøsok.
Verdens største subsea-flåte
Norge har verdens største flåte av såkalte subsea-fartøyer. Dette er store konstruksjonsskip som koster mange hundre millioner kroner. I tillegg kommer de andre offshoreskipene. Når så mange av skipene ligger i opplag fører det til store tap for eierne og aksjekursene stuper.
– Dette blir tøffe tak både for ansatte, eiere og långivere. Utviklingen i oljeprisen preger hele lokalsamfunnet. Alle i miljøet rundt den oljerelaterte næringen har det vanskelig. Man må ta beslutninger som også involverer folk du kjenner godt, sier Njål Sævik.
Like ille som på 1980-tallet
NHO-president Tore Ulstein, understreker at den situasjonen en del av næringslivet er inne i nå, er like vanskelig som den var på slutten av 1980-tallet.
– Dette er svært alvorlig. Utviklingen stiller store krav til omstilling i hver enkelt bedrift. Det kreves betydelige grep fra politiske myndigheter. Næringslivet må se framover og satse på nyskaping, samtidig som storting og regjering må gi økt støtte til forskning og innovasjon, sier NHO-presidenten.
Tore Ulstein har stor tro på norsk olje- og gassnæring også i framtida, selv om det er vanskelig å spå hvordan oljeprisen vil utvikle seg.
– Norske verft begynner nå å merke vanskene i offshorerederiene. Det blir færre oppdrag og det rammer verft over hele landet. Norske redermiljøer er viktige for norske verft, sier Ulstein.
Tore Ulstein mener den situasjonen som nå har oppstått vil kreve betydelige grep fra regjeringen. Han nevner stikkord som forskningsstøtte, samferdselsutbygging og skattereform.
– Lavere skatt gir økte investeringer i norsk næringsliv. Investeringene i Fastlands-Norge er nå de laveste på 40 år. Hvis vi ønsker å styrke privat eierskap i Norge, er reduksjon i formuesskatten svært viktig.
Fokus på framtidas arbeidsplasser
Stortingsrepresentant Else-May Botten (Ap) i næringskomiteen sier at Arbeiderpartiet nå holder døren åpen for redusert formuesskatt, og lover en konklusjon i mars.
Botten har denne uken et innlegg på Haugesundkonferansen. Konferansen tar opp aktuelle tema i den maritime industrien.
– Det er viktig å holde fokus på framtidas arbeidsplasser og nullutslippsteknologien. En grønn profil må stå sentralt i det videre arbeidet med oljeutvinning. Aktiviteten på norsk sokkel må holdes oppe. Selv om offshorenæringen nå møter store utfordringer, så er det viktig at de ansatte blir i bedriften. Arbeiderpartiet støtter derfor kravet om en 52-ukers permitteringsperiode, sier Else-May Botten.
Foreløpig ikke kritisk
Sparebanken Møre mener situasjonen så langt ikke er kritisk for offshorerederne på Sunnmøre.
– Vi er opptatt av å legge til rette for at rederiene kan klare seg gjennom den vanskelige tida som ligger foran dem, men foreløpig er våre kunder fullt ut i stand til å håndtere situasjonen, sier banksjef for næringslivsavdelingen i Sparebanken Møre, Terje Krøvel.
Krøvel legger vekt på at det går bra i enkelte andre næringer. Han understreker at fiskeflåten har god inntjening. Det skyldes blant annet lavere oljepriser og lavere renter.
– Fiskeri gir muligheter for dem som eventuelt blir arbeidsledige i offshorenæringen, sier Krøvel.
Håper ting endrer seg
Maskinist Magnar Jøsok understreker at dette går inn på alle.
– De fleste synes dette er en trasig situasjon som vi ikke trodde vi skulle komme i. Men når det har blitt slik, så får vi håndtere det på beste måte og håpe ting endrer seg så raskt som mulig. Jeg tror kanskje det kan snu allerede til sommeren.
– Hvilke muligheter finnes for nytt arbeid hvis oljenedturen varer lenger?
– Det er jo en del arbeidsmuligheter knyttet til båt, så noen kan jo klare å skaffe seg en ny jobb. Men det blir ikke lett.