Hopp til innhold

Anmeldelse: Guitar Hero 5

Fantastisk og revolusjonerende, eller gammelt oppkast en gang til?

Guitar Hero 5
Foto: Activision

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det har gått fire år siden det første Guitar Hero-spillet kom ut til Playstation 2, og med den enorme populariteten er det ikke rart at utviklerne (først RedOctane, nå Harmonix) har slengt ut spill over en lav sko.

Spørsmålet er om de har tilført noe nytt siden serien startet, og om Guitar Hero 5 virkelig er noe annet enn Guitar Hero: World Tour 2.

Hva er nytt?

Det første som møter deg når du smeller Guitar Hero 5-disken i konsollen din er en ny funksjon, «Party Play».

I stedet for å vise hovedmenyen kan du lett ved et knappetrykk sette i gang med en tilfeldig sang. Andre spillere kan hoppe inn og ut som de ønsker ved et lett trykk på den gule knappen. Det er ikke poeng eller noe mål i denne spilltypen, utenom det å spille sammen å ha det gøy.

Et godt tilbud for de som er helt ukjent med serien, men det gir ikke utfordringer til garvede spillere.

Den andre funksjonen som er lagt til er «Rock Fest», hvor fire stykker kan spille sammen på en konsoll, eller opptil åtte over internett. Her finnes det også flere nye modus som gir utfordringer til de garvede.

Her finnes også min personlige favoritt, nemlig «Momentum». Her vil vanskelighetsgraden endre seg etter hvor flink du er til å spille, noe som fungerer så godt at jeg nesten kun spiller dette for å utfordre meg selv.

Valgfrihet

- En av de tingene som er nytt i Guitar Hero 5 er muligheten til å selv velge kombinasjonen av instrumenter. Om du vil ha fire gitarer så er det helt greit! fortalte Brian Bright, produktsjef for Guitar Hero 5 til Spiller.no under GamesCom 09 i Köln.

LES: - Musikk er helt grunnleggende

Dette er nok en etterlengtet funksjon for mange, ettersom man tidligere måtte spille enten trommer, bass, gitar eller synge. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det ofte er flere enn en som vil spille det samme instrumentet.

Du kan også bruke din egen avatar (Xbox-versjonen) som spillkarakter, noe jeg foretrekker foran de etter hvert så gamle standardkarakterene.

(anmeldelsen fortsetter under videoen)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Videre er også studiomulighetene oppgradert, og gir rom for leking med plastikkintrumentene. Dette er dog for de spesielt interesserte.

Guitar Hero 5 gir oss ikke mye nytt på denne fronten, men har nå en såpass fungerende versjon av sitt studioverktøy at det går an å bruke. I motsetning til Guitar Hero: World Tour.

Hva med låtene?

Et bærende element i musikkspill er selvfølgelig musikk, så hvordan klarer Guitar Hero 5 seg?

LES: Her er låtlista til Guitar Hero 5

Det første som slår meg er at ambisjonene er flyttet mange hakk oppover i forhold til tidligere spill. Låtlista viser mange nye band, og musikk fra de siste åra. Av en eller annen grunn er det fryktelig lite musikk fra 2009 med, men i denne gruppen er de fleste låtene fra 2008.

Musikkutvalget i slike spill er selvfølgelig en ren smakssak, men det fremstår som underlig for at det ikke er flere ferske låter med.

De obligatoriske klassikerne er med, selv om denne listen av musikk begynner å tynnes ut etter flere Guitar Hero- og Rock Band-spill. Iron Maiden med «2 Minutes to Midnight», «Plug In Baby» av Muse, «You Give Love A Bad Name» av Bon Jovi og «21st Century Schizoid Man» av King Crimson er et par av de låtene som fremstår som klassiske.

Skjermbilder: Alt om Guitar Hero 5

Av 85 sanger er det kanskje totalt 10 jeg vil kalle gitarklassikere, noe som er for lite for et spill som Guitar Hero. De fleste sangene faller inn i en grå masse.

Underveis i karriereløpet møter du også digitale kopier av avdøde musikere som Johnny Cash, Kurt Cobain og (zombie-lignende) Ozzy Osbourne, men historien om en rockers "rise to fame" er en helt uviktig del av spillet.

Naturlig kobling

Et irritasjonsmoment, som har revet i meg siden jeg begynte å spille musikkspill som Guitar Hero og Rock Band, er at det ikke er mulig å spille sammen med musikkvideoene til musikken i spillet.

SingStar har gjort det, og jeg personlig mener opplevelsen av å "spille med" ville blitt mangedoblet om vi fikk se musikkvideoen til artisten i bakgrunn.

Det er meg helt uforståelig at ingen har tenkt på at musikkvideoer i musikkspill er en naturlig kobling.

Guitar Hero 5 er et solid musikkspill, men mangler nok gitarsanger som alle vil spille. Musikk er variert og god, men det er flere kriterier som må tas i bruk for et spill som Guitar Hero.

Det kan virke som om musikkspill-bransjen står ved et veikryss, hvor de ikke helt vet hvor de skal gå for å komme videre. Guitar Hero 5 er et produkt av dette, uten at det gjør spillet dårlig av den grunn.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.