Da den internasjonale musikkbransjeorganisasjonen IFPI slapp tallene sine for 2013 var Norge og Sverige i fokus. Nabolandene ble trukket frem som stjerneeksempler på hvordan musikkbransjen kan klare overgangen til det digitale.
Hele 80 prosent av musikken i Norge ble i 2013 solgt digitalt, gjennom nedlastinger eller via strømming.
Men slik er det ikke i resten av verden. Utenfor den norske «strømmebobla» er situasjonen tilnærmet snudd på hodet. På verdensbasis står fortsatt CD-markedet for 51 prosent av det totale salget. Det vil si at det fysiske musikksalget i fjor omsatte for 46 milliarder kroner.
- Les også: Strømming øker musikksalget
Store musikkmarkeder, som Tyskland og Japan, trekker opp CD-andelen.
I Japan, verdens nest største musikkmarked, er de norske tallene snudd på hodet. 80 prosent av salget er fortsatt fysisk. I Tyskland står CD-en fortsatt for hele 77 prosent av markedet.
– Er du populær i Tyskland, selger du mye CD-er. Er du populær i Sverige, strømmes du mye, sier Leif Ribe, markedssjef i Sony Music Norge, til NRK.
Det vil si at det er muligheter for norske artister til å selge plater i utlandet.
NRK.no har vært i kontakt med de to største plateselskapene i Norge, Sony og Universal, som bekrefter at et knippe norske artister fortsatt selger mange plater i utlandet.
– Vi har en håndfull norske artister som selger godt i utlandet, sier Ribe.
- Les også: Hva er strømming?
Nergaard:– Tenker CD når jeg komponerer
Disse artistene selger ifølge Sony og Universal fortsatt mange plater i utlandet:
- Sony: Madcon, Maria Mena, Silje Nergaard, Nils Petter Molvær og Leif Ove Andsnes
- Universal: Mari Boine, Secret Garden, Kristin Asbjørnsen, Solveig Slettahjell, Silje Nergaard
Både Sony og Universal nevner jazzmusikeren Silje Nergaard som en av bestselgerne i utlandet. Den prisvinnende artisten er fortsatt populær i utlandet, og da spesielt i Tyskland.
Hun mener CD-formatet passer hennes sjanger mye bedre enn digitale løsninger.
– For meg er CD-formatet veldig bra, fordi jeg prøver å lage en reise for lytterne mine. En reise som varer lengre enn tre og et halvt minutt. Den skal vare hele plata, sier Nergaard til NRK.
– Tenker du fortsatt CD-formatet når du skriver musikken din?
– Jeg er gammeldags, så ja. Jeg tenker jo for eksempel at rekkefølgen på låtene er en egen komposisjon. Når jeg lager plate tenker jeg veldig tidlig på hva som er sang nummer én og to. Jeg er opptatt av kunsten å lage en god CD.
- Les også: – CD-ene har mistet all verdi
IFPI: – CD-en står sterkt
Nergaard reiser mye rundt i Europa på spillejobber. Hun merker store forskjeller i musikkonsumet, men også en viss romantisering av den etter hvert utgåtte CD-platen. Jazzsangerinnen er selv en av romantikerne.
– Jeg synes det er veldig bra at CD-en holder stand. Jeg reiser mye rundt i Europa, og jeg ser at CD-en fortsatt betyr mye for folk.
Hun har heller ingen planer om å avbryte kjærlighetsforholdet til det døende formatet.
– Jeg er i et segment der folk vil ha CD-er. Da vil jeg også fortsette å lage det.
IFPIs norske direktør, Marte Thorsby, mener CD-en fortsatt står sterkt. Hun ble ikke sjokkert over at 51 prosent av pengene i musikkbransjen kommer fra CD-er.
– Det sier at Norge og Sverige ligger mye lenger fremme enn resten av verden på strømming, men det sier også at CD-en står sterkt i disse andre territoriene, sier Thorsby.
Men …
– Men vi ser jo at strømmetjenestene vokser, så jeg tror bare det er et spørsmål om tid før disse tjenestene blir store også i disse landene, sier Thorsby til NRK.