Danmark opplever nå sitt største popkulturelle fenomen noensinne med Lukas Grahams sang «7 Years».
For noen måneder siden fortalte nemlig Spotify plateselskapet hans hva de måtte gjøre for å få en verdensomspennende hit.
Nå ligger sangen i toppen av USAs største hitliste, Billboard Top 100, og er Danmarks største pophit gjennom tidene.
– Det de har gjort er å gå inn og se på én artist som det begynte å gå bra for, for så å anbefale plateselskapet om å slippe sangen internasjonalt, sier Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.
Poenget er at det var Spotify og ikke plateselskapet som stod for strategien.
– Det er en ny tendens i plateindustrien og det tror jeg helt klart vi vil se mer av, sier Synnes Finnskog.
I oktober
Det var i oktober at Spotify kontaktet plateselskapet Warner og fortalte at «7 Years» toppet alle listene i Norden.
– Warner hadde opprinnelig planlagt å lansere sangen i januar, men nå var vi i oktober og kunne se at «7 Years» var nummer én på alle listene våre. Om de ville lansere sangen tidligere, kunne sangen bli en global hit, sier Eva Lægdsgaard Madsen, nordisk sjef for label relations i Spotify.
Nordisk offensiv
Både Spotify og Music Norway ser en nordisk offensiv i popmusikken. Låter fosser frem internasjonalt og i Norge har vi blant annet Kygo, Aurora og Alan Walker.
Dette skjer fordi vi i Norden ligger i toppsjiktet når det kommer til musikkstrømming. I Sverige står strømming for 79 prosent av musikkmarkedet, mens det i Norge og Danmark ligger på 77 og 71 prosent.
- Les også:
Norden utgjør altså en stor andel av den samlede globale musikkstrømmingen, så om en sang slår til her, så vil andre land legge merke til den og følge etter.
– Jeg tror norske og nordiske artister akkurat nå har et fortrinn internasjonalt og det er et momentum som vi må utnytte, sier Synnes Finnskog.
– Vil hjelpe artister
Lægdsgaard Madsen sier at de vil fortsette å hjelpe nordiske artister ut i verden.
– Vi gjør det vi kan for å hjelpe nordiske artister og for å eksportere så mange nordiske artister som mulig, sier hun.
Hun sier nordiske artister og plateselskaper har en fordel da de har vært tidlig ute og omfavne strømmemodellen.
– De vet akkurat hvordan de skal promotere musikken deres gjennom strømmetjenester. Det som har skjedd er at de har et fortrinn i forhold til resten av verden, sier hun.
- Les også:
- Les også: