Hopp til innhold

Sophie Elise og Caroline Berg Eriksen gjør som «the Kardashians»

Norske toppbloggere har lært av Kardashian-søstrene og vil i løpet av året rulle ut egne apper. Dermed kan de sikre seg enda en inntektskilde.

Caroline Berg Eriksen ler

TAR BETALT: Med egne betalingsapper får norske bloggere større muligheter for inntjening. Caroline Berg Eriksen er for tiden Norges tredje mest leste blogger. Hun får en egen app i løpet av 2016.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

– Jeg kan ikke si så mye ennå, fordi prosjektet er under utvikling. Men det jeg vil med appen, er å gi noe leserne og følgerne mine kan få utbytte av. Og det er en fin måte å kommunisere med leserne på, sier Sophie Elise til NRK.

Sophie Elise Isachsen (21) er ikke bare en av Norges mest leste bloggere, men ble også kåret til Medie-Norges mektigste kvinne i en nyttårskåring av nettstedet medier 24.

«Representerer en utvikling som den tradisjonelle mediebransjen, med få unntak, fortsatt ikke har sett», het det i begrunnelsen fra nettstedet.

Nå gjør hun det den norske Facebook-sjefen har anbefalt de tradisjonelle mediehusene å gjøre: starter sin egen app. Noe som også innebærer at bloggeren kan hente inn inntekter fra andre steder enn annonsørene som i dag betaler for reklameplass på bloggen hennes.

– Det å jobbe med apper er nytt og spennende. Det er framtiden. Vi får se hvordan det blir med inntjening, det er ikke det viktigste, sier Sophie Elise Isachsen.

Sophie Elise Isachsen blogger med mikrofon

PÅ TOPP: I forrige uke hadde Sophie Elises blogg 59.623 unike brukere og 126.423 sidevisninger på bloggen. Det sikrer henne en andreplass på listen over Norges mest populære bloggere, kun slått av Casakaos.

Foto: Schrøder, Tor Erik / NTB scanpix

Camilla Phil og Caroline Berg Eriksen starter app

Thomas Moen

SATSER: – Vi har en større mulighet til å være agile og tilpasse oss fortløpende enn det de store norske mediene har. Det er ingen tvil om at vi ønsker å fokusere på mobilen, og det er der vi ønsker å satse. Da er det helt naturlig å lansere en app, sier Thomas Moen i United Influencers.

Foto: Eirik Urke

Som NRK skrev i går, er dette noe Kardashian-familien har eksperimentert med siden i høst. Det har inspirert flere enn bare Sophie Elise.

– Vi har begynt på vår egen app, der vi har gjort en del som Kardashians gjør. Vi kommer til å kjøre den ut på våre største profiler, sier daglig leder i United Influencers, Thomas Moen.

Selskapet United Influencers, som eies av norske gründere og svenske Mikz, har i løpet av kort tid festet grepet om den norske bloggverdenen, et marked både i vekst og i endring.

Siden nyttår har den profilerte bloggeren Caroline Berg Eriksen vært en del av United Influencers profiler. Til våren får både hun, komikerfrue og Camilla Phil egne apper hvor brukerne kan betale for eksklusivt innhold.

Selv om det norske markedet er mindre enn det amerikanske, tror selskapets daglige leder at også norske lesere er villige til å betale penger for å konsumere eksklusivt stoff om norske profiler.

– La oss si at en matblogger kommer med tips til mat, idrettsprofiler som kommer med treningstips, det er mange forskjellige muligheter som ligger her. Og det er også en betalingsvilje.

I første omgang vil United Influencers lansere en app som samler alle de sosiale kanalene. Etter hvert mulighet for å betale penger for å få eksklusivt innhold som profilen lager kun til sine medlemmer.

– Vi ser på det som en slags medlemsklubb, sier Thomas Moen.

camilla phil, caroline berg eriksen og sophie elise på prisutdeling

EKSKLUSIVITET: I dag er alt av innhold fra Camilla Phil, Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise gratis og tilgjengelig. Slik kommer det ikke nødvendigvis til å fortsette.

Foto: scanpix

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters