TV Oprah Kardashians Khloe Kardashian, Kylie Jenner, Kris Jenner, Kourtney Kardashian, Kim Kardashian, Kendall Jenner
Foto: Matt Sayles / Ap

K for Kardashian. Og kapitalisme

Først ble de kjendiser på TV. Så på sosiale medier. Nå drar Kardashian-familien fansen inn i et betalt app-univers. Og får til det mediehusene ikke klarer: Å tjene penger på innhold.

Det er ikke lenger noen som lurer på hvorfor samtlige medlemmer av Kardashian-familien er kjente. De bare er det.

(PS: Om du ikke vet hvem the Kardashians er, finnes det en forklarende faktaboks nederst i saken)

Titalls millioner av fans er interesserte i å følge deres minste skritt, sminketips og skobytte.

– De har perfeksjonert kunsten i å gi følgerne en følelse av at man har et backstagepass til livene deres. Sladderpressen kan trykke paparazzi-bilder, mens Kardashian-kvinnene gir oss et bilde av hva som skjer inne i familien, sier Ida Aalen, rådgiver i NetLife Research og forfatter av flere bøker om sosiale medier.

Lenge kunne man få alle oppdateringer fra søstrene Kim (35), Khloé (31), Kourtney (36), Kendall (20) og Kylie (18) gjennom Instagram, Facebook og Snapchat.

Men her er det vanskelig å tjene penger. Spesielt når man ikke åpner opp for reklame eller sponsede innlegg.

– Det er en grunn til at annonsører aldri slipper til på Instagrammen til Kim Kardashian. Det ville nærmest vært et tillitsbrudd, fordi vi føler at vi har et så nært og ekte forhold til dem gjennom sosiale medier, sier Morten Hegseth, kjendisjournalist og programleder i Panelet på VGTV.

Familiebilde av the Kardashians

K-KLANEN: Den utvidede Kardashian-familien har skapt et kjendisimperium som verden knapt har sett maken til tidligere. Og påvirkningskraften er deretter. Fra venstre, her fra 2014: Khloé, Kris, Kourtney, Kim, Kylie og Kendall.

Foto: E! Entertainment / Brian Bowen Smith/E!

«We made a million a minute»

Eksklusive oppdateringer blir først til profitt når brukerne betaler for nyhetene. Det er mediehusenes store hodepine, men ikke for Kardashian-familien.

I samarbeid med et relativt ferskt mediehus kalt Whalerock har de fem søstrene lansert forskjellige mobilapper for fansen. Og det har vist seg å være en lovende forretningsmodell.

Interessen for Kim Kardashians nyeste emoji-applikasjon «Kimoji» var så stor at Apples app-butikk gikk ned for telling. Det var i alle fall slik Kim Kardashian framstilte det for sine 38 millioner følgere på Twitter.

Laster Twitter-innhold

Men Apple avviste senere at pågangen hadde tvunget App store i kne. Det hindret ikke Kim Kardashians ektemann, rapperen Kanye West, å skrive følgende ubeskjedne strofe i sin nye låt «Facts» (en låt rap-artisten for øvrig slapp gjennom konas Twitter-konto):

«Kimoji just shut down the app store and we made a million a minute, we made a million a minute.»

Fra Snapchat til betalingsmur

Tidligere denne uken slapp den yngste i søskenflokken, Kylie Jenner, noen lettkledde bilder av seg selv.

18-åringen gjorde som storesøsteren Kim (34) og blottet den berømte bakdelen sin, noe alle som følger Kylie Jenner kunne få et kort glimt av.

Kylie Jenner teaser appen sin på snapchat

LOKKER PÅ SNAP: Kylie Jenner (18), den yngste søsteren i familien, er veldig aktiv på Snapchat. I det siste har hun begynt å reklamere mer og mer for appen sin. Som her, et bilde fra en lengre sekvens torsdag 7. januar.

Foto: skjermdump/snapchat

Men for å få se bildene måtte man gå inn på hennes personlige nettside. I motsetning til de fleste andre blogger gjemmer Kylie Jenners innhold seg bak en betalingsmur.

Det er her appen kommer inn: Gjennom å betale 26 kroner i måneden for en app, får man full tilgang til nettsiden.

Med den nedlastede mobilappen, får brukeren et enda større innblikk i livene til Kardashian-familien: eksklusive bilder, videoer, direktestrømming og nyheter.

Siden i høst har alle de fem søstrene hatt sine egne apper og nettsider.

Unlock mye world med grønn skrift

INN I KYLIES VERDEN: Hit, men ikke lengre. Før du må betale, i alle fall.

Foto: skjermdump/thekyliejenner.com

– Jeg anser det vi gjør på sosiale medier som en appetittvekker, sier Khloe Kardashian (31).

– Dette er hele middagen. Ikke alt vi gjør kan fanges i et enkelt Instagram-bilde, sier Kim Kardashian West og legger til:

– Dette handler ikke om å lage enda en nettside. Dette handler om å skape en digital destinasjon, sier Kardashian til New York Times.

Karrieren er livsstilen

De poster bilder av seg selv på glamorøse fester, på den røde løperen eller på ferie med Justin Bieber eller Harry Styles.

Men ingen bilder på sosiale medier viser at Kim, Kylie, Khloé, Kendall eller Kourtney faktisk jobber. I hvert fall ikke i tradisjonell forstand.

Kim og Kanye på rød løper

MAKTPAR: Kim og Kanye har befestet seg som klodens mest populære par. Her på rød løper med den norske designeren Peter Dundas i bakgrunnen.

Foto: Larry Busacca / Afp

Likevel er det ingen tvil om at Kardashian-klanen kan betraktes som entreprenører i like stor grad som realitykjendiser.

– De er karrierekvinner i form av at alt de gjør er en del av karrieren deres. Hver botox-injeksjon, hårfarging, shoppingtur og Instagram-bilde er en del av karrieren deres. Det virker som de lever livene sine ut fra hva som er god dramaturgi, sier Morten Hegseth.

Dating famous people will get you more fans, too

tips fra Kim Kardashians spill-app

Sammen med selskapet Whalerock sikter de fem søstrene seg inn mot unge mediebrukere, de som har sluttet å se på vanlig TV, eller de som aldri har sett på TV.

Whalerock har uttalt at de er ute etter brukere som kun betaler for det innholdet de absolutt vil ha. Brukere som selv bestemmer når og hvordan de vil konsumere det.

– Vi skal vise hvordan artister kan kontrollere sitt eget liv i media og samhandle med publikum på egen hånd, samtidig som de benytter seg av tradisjonell media. Dette resulterer i en bedre business for alle parter, sier administrerende direktør i Whalerock, Lloyd Braun, som forresten er inspirasjonen bak rollefiguren Lloyd Braun i Seinfeld.

Journalistikken må skjerpe seg

Med hjelp av appene fra Whalerock har Kardashian-familien lykkes med det nettavisene fremdeles ikke klarer – å få brukerne til å betale.

– Det de har gjort er supersmart. Nå kan de bruke Instagram og Snapchat til å lokke fansen inn i en app som koster penger. De har funnet en måte å tjene penger på sosiale medier, samtidig som det ikke er forstyrrende for det tilsynelatende personlige forholdet vi har til dem, sier kjendisjournalist og VGTV-programleder Morten Hegseth.

Morten Hegseth

AVBREKK: – Jeg tror mange nordmenn ser på dem med et ironisk blikk. Kjendiser som dette er avbrekk fra vår egen havregrøt- og ni til fire-hverdag. Det er et frikvarter fra livet vårt i fjorten minus og cheroxer, sier Morten Hegseth, programleder og journalist i VG.

Foto: privat

Men er ikke denne strategien også en stor trussel for den tradisjonelle kjendis- og underholdningsjournalistikken, som du selv er en del av?

– Det er en skjerpende mekanisme. Kjendisjournalistikken må skjerpe seg. Vi må slutte å lage saker på kjendiser basert på hva de sier og gjør på Twitter, Instagram og Snapchat. Man må i større grad jobbe fram egne saker, enten i form av kommentarvirksomhet eller undersøkende journalistikk som går på populærkultur, sier Hegseth.

Kjendisapper til Norge?

Ida Aalen, forfatter og rådgiver i NetLife Research, tror den norske kjendissfæren er for liten til at en lignende app-trend kommer til å ta av i Norge.

– Norge er et mye mindre land, kjendisene har et mindre nedslagsfelt. Derfor skal det mer til før det lønner seg. Det kommer helt an på hvor rimelige rammeverkene er, for det vil alltid ligge en kost-nytte-beregning i bunnen, sier Aalen.

Men Rune Paulseth, den norske Facebook-sjefen, har allerede rådet norske mediehus til å utvikle og markedsføre apper.

Selskapet United Influencers fungerer som et management for profiler med et stort digitalt publikum, og har blant annet bloggerne Caroline Berg Eriksen og komikerfrue i stallen.

De har troen på apper også for norske kjendiser og bloggere.

– Jeg tror det finnes et ønske blant publikum om å konsumere og oppleve så mye innhold som mulig, også fra norske kjendiser og profiler. Det betyr at det også finnes en betalingsvilje for innholdet, sier Thomas Moen, daglig leder i United Influencers.

Selskapet eier halvparten av appen Mikz, hvor fotballspilleren Zlatan Ibrahimovic slipper nyhetene om seg selv.

– Dette er en naturlig utvikling. Jeg tror det er en trend som er kommet for å bli.