Hopp til innhold

Seiglivet hundreåring blir film

Over to og et halvt år etter at boken kom ut på norsk, ligger fortsatt «Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant» på bestselgerlisten. Snart kommer filmen.

Trailer "Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant". Kinopremiere 25. desember 2013.

Trailer 'Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant'

Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant

«Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant» har solgt i over tre millioner eksemplarer totalt, og har et opplag på 250.000 bare i Norge.

Foto: Piratforlaget

Så sent som i forrige uke toppet den svenske boken Bokhandlerforeningens liste over ukens mest solgte billigbøker.

– «Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant» har utrolig nok ligget på pocketbok-listen i 83 uker på rad, utbryter salgs- og markedskonsulent Anders Wigen i Piratforlaget når NRK.no ringer.

Millionsalg

Ifølge Wigen har boken av den svenske forfatteren Jonas Jonasson vært i salg i Norge siden januar 2011, og de nærmer seg nå et opplag på 250.000 eksemplarer.

– Det har vært veldig morsomt å jobbe med denne boken i over 2,5 år, sier Wigen.

Morsomt synes nok også leserne det har vært, for totalt sett har boken blitt solgt i rundt tre millioner eksemplarer, derav én million i hjemlandet Sverige. Det er med andre ord mange som gleder seg til at Allan Karlssons (100) ville historie nå blir film.

Les også: Nå kommer det mer svensk humor

Sveriges morsomste

Blir det her dårlig, da har jeg satt min siste potet

Felix Herngren / DI Weekend

25. desember er det nemlig klart for verdenspremiere på filmen «Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant», med den svenske komikeren Robert Gustafsson i hovedrollen. 48-åringen har flere ganger blitt omtalt som «Sveriges morsomste mann», og er også kjent for nordmenn gjennom sin deltagelse i programmer som «Åpen Post» på NRK og «Jul i Tøyengata» på TVNorge.

Kort fortalt handler boken og filmen om Allan Karlsson som fyller 100 år, og samtidig kjeder livet av seg. Han rømmer ut gjennom vinduet på gamlehjemmet, får med seg en veske med et mystisk innhold og blir jaget av både politi og kriminelle.

Leserne får også bli med på flere tilbakeblikk i Allans liv, og for Robert Gustafsson var det derfor viktig å få spille inn scenene i «riktig» rekkefølge.

– Da vet jeg at det livet han skal ha med seg i bagasjen når han er 100 år, det har jeg vært med på, har komikeren tidligere uttalt til Aftonbladet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Robert Gustafsson og Skavlan 2010

Komiker Robert Gustafsson på besøk hos Fredrik Skavlan i 2010. Nå er 48-åringen aktuell som 100-åring.

Foto: Thomassen, Christian / NTB scanpix

Rekordbudsjett

Ifølge regissør Felix Herngren er arbeidet med å lage filmen det vanskeligste han noensinne har gjort.

– Blir det her dårlig, da har jeg satt min siste potet, sa Herngren til magasinet DI Weekend i sommer.

Filmatiseringen av «Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant» har et budsjett på 63 millioner svenske kroner, noe som ifølge Expressen er «enormt» i svensk målestokk. Det betyr at filmen må selge minst 500.000 kinobilletter for å gå i null.

Store forventninger

Vi håper å kunne mobilisere et stort publikum også utenom de som har lest boken

Inger Warendorph, Walt Disney Company Nordic

Akkurat der håper distributøren The Walt Disney Company Nordic at det norske publikummet skal være et godt bidrag.

– Vi har store forventninger til filmen, ikke minst fordi den er basert på en veldig populær bok. Robert Gustafsson er en kjent og populær komiker for det norske folk, så vi håper derfor å kunne mobilisere et stort publikum også utenom de som har lest boken, uttaler direktør Inger Warendorph i The Walt Disney Company Nordic til NRK.no.

De holder for tiden på med å legge en markedsføringsstrategi for filmen, men det er ingen tvil om at det er en svensk hundreåring vil vi se mye til når det nærmer seg juletider.

– Vi går bredt ut med verdenspremiere den 25. desember og alle kinoene i Norge vil få tilbud om å være med på premieren, forteller Warendorph.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters