Nettstedet ble nylig klaget inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) for angivelige brudd på tekstreklameplakaten, som skal sikre et skille mellom redaksjonell omtale og annonser, melder Aftenposten.
- Les også:
«Ikke-så-nøye-journalistikk»
Løken Stavrum mener Buzzit bryter med tre punkter i pressens etiske Vær varsom-plakat i artikkelen «12 personer deler sine skrekk-sex-historier».
– Saken er sakset fra det engelskspråklige nettstedet thoughtcatalog.com, hvor psevdonymet Sophie Martin forteller om de mest forstyrrende sexhistoriene til 33 anonymiserte venner. Buzzit har redigert antall historier ned til 12, men presenterer dette helt uten forbehold som en sann historie, sier generalsekretæren.
Hun karakteriserer artikkelen som en ny type «ikke-så-nøye-journalistikk», som det er viktig å få en prinsipiell avklaring i PFU på om man uten videre kan publisere i regi av et mediehus og under redaktøransvar.
Nye retningslinjer
Redaktør Anders Opdahl i Nordlys, som utgir nettstedet, tar klagen til etterretning.
– Vi tar dette med oss videre i de nye, interne retningslinjene som er laget for Buzzit, sier han.
Klagesaken vil trolig bli behandlet på PFUs møte i desember.