Hopp til innhold

Operakveld i Stjernekamp: Dette mente dommerne

Dommerpanelet bestående av Mona B. Riise, Thomas Felberg og operasanger Solveig Kringlebotn ble både rørt og imponerte da de syv gjenværende deltakerne prøvde seg på opera.

Dommerpanelet i opera i Stjernekamp

Dommerpanelet bestående av Thomas Felberg, Mona B. Riise og operasanger Solveig Kringlebotn.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Opera er den sjangeren flest deltakere både gruer og gleder seg mest til, men alle kom seg helskinnet gjennom. To måtte forlate årets Stjernekamp, og Tommy og Martin var de som fikk færrest stemmer.

Dette mente dommerne om kveldens opptredener:

  • Martin sang «Ombra mai fu» Georg Friedrich Händel. Fra operaen «Xerxes»

Martin Halla synger opera

Martin halla imponerte med høye toner, men måtte reise hjem.

Foto: Julia Naglestad / NRK
Heidi gjermundsen Broch synger opera i stjernekamp

Heidi som forføreriske Carmen

Foto: Julia Naglestad / NRK
Tommy Fredvang synger opera i Stjernekamp

Tommy valgte den vanskeligste sangen, ifølge Solveig. Han imponerte, men måtte likevel forlate Stjernekamp.

Foto: Julia Naglestad / NRK
Maria Mittet synger opera i Stjernekamp

Maria imponerte som Cleoptra.

Foto: Julia Naglestad / NRK
Knut Erik Østgård synger opera i stjernekamp

Rockevokaliste Knut Erik var langt unna

Foto: Julia Naglestad / NRK
Celine Helgemo synger opera i Stjernekamp

Celine sang liggende, men klarte likevel å røre dommerne.

Foto: Julia Naglestad / NRK
Trine Rein synger opera i Stjernekamp

Trine Rein sang O mio babbino caro, og imponerte dommerpanelet.

Foto: Julia Naglestad / NRK

– Det var dritkult, det var fett! Det er veldig vakkert å høre på. Man venter noe annet når man ser en mann, og så kommer guttesopranen ut. Det er ikke så lett! Jeg synes du var veldig flink, sier sjangercoach Solveig.

– Du er jo så modig! Du hopper uti det hver gang. Det er naturstridig når en med bart synger så lyst, sier Mona.

  • Heidi sang «Habanera» av Georges Bizet. Fra operaen «Carmen»

– Det var veldig flott, og fantastisk bra. Du har jobbet godt, og er perfeksjonist, sier Solveig.

– Her kommer dramaet ditt til sitt fulle. Det høres og ser opera ut for meg ruskete rockeøre, sier Thomas.

  • Tommy sang «Una furtiva lagrima» av Gaetano Donizetti. Fra operaen «L'elisir d'amore»

– Du har jo hatt en «bumpy ride», og så valgte du den vanskeligste låta. Men du har fått en større selvtillit. Det blir popstemme og ikke operastemme, men det er fint, sier Mona.

– Du har en vakker klang, og du er en ekte tenor sånn som du er bygd. Du gjorde så godt du kunne! Tommy har valgt den vanskeligste sangen her i kveld, jeg synes du fikk det fint til, sier Solveig.

  • Maria sang «Piangero la sorte Mia» av Georg Friedrich Händel. Fra operaen «Giulio Cesare in Egitto»

– Du er en sånn «all in–artist». Du har jobbet godt, og har mye mer klang nå enn tidligere i uka. Du har gjort en veldig bra jobb, sier Solveig.

– Du har blitt så god at du til og med kan synge opera! Du har en utrolig vakker stemme, og denne sangen høres vanskelig ut. Jeg tror på deg, og du har blikket og innlevelsen, sier Mona.

  • Knut Erik sang «Deh, vieni alla finestra» av Wolfgang Amadeus Mozart. Fra operaen «Don Giovanni»

– Du har virkelig tatt dette på alvor og jobba med det. Jeg ble imponert over hvordan du levde deg inn i det, sier Solveig.

– Flott kostyme som seg hør og bør. Fra 30 år som hes rockevokalist til operasanger gjør du så godt du kan, sier Thomas.

– 30 år på veien med Return har ikke akkurat gitt deg operastemme, men du har hatt en utrolig reise. Jeg håper du går videre, sier Mona.

  • Celine sang «When I am laid in earth» - Henry Purcell. Fra operaen «Dido and Aeneas»

– Å ligge i den posisjonen og synge så fint er en kunst i seg selv. Jeg synes du gjorde det bra, sier Solveig.

– Det var så nydelig kjemi mellom deg og denne tjenerjenta. Denne låta er litt introvert i stilen, og det gjør den vanskelig. Men du har en så nydelig tone, jeg ble helt rørt på slutten, sier Mona.

  • Trine sang «O mio babbino caro» av Giacamo Puccini. Fra operaen «Gianni Schicchi»

– Det låter som opera, du er en av de her i kveld som har funnet klangen, sier Solveig.

– Nydelig låtvalg, og du synger utrolig flott og bra. Kjempekult, og høres ut som opera for meg, sier Thomas.

– Du synger helt vanvittig vakkert, men samtidig så spiller du og klarer å overtale den sinnssykt strenge faren. Det var nydelig, sier Mona.

Kulturstrøm

  • Buing under Israels øving til ESC-semifinale

    Da Israel øvde i Malmö onsdag kveld ble det buet fra salen. Ifølge opptak NRK har hørt og Aftonbladet. Den svenske avisen skriver også at sikkerhetsvakter stod langs trappen opp til scenen da den israelske artisten Eden Golan stod på scenen under generalprøven. Når den andre semifinalen går av stabelen torsdag sensurerer EBU lyden ut på lufta.

  • Får støtte frå pappa

    Den svenske artisten Eric Saade markerte støtte for Palestina under eit Eurovision-arrangement tysdag.

    No får han støtte frå pappa Walid Saade, melder Expressen.

    – Vi viser at vi finst og at det som pågår ikkje får skje, seier han til avisa.

    Besteforeldra til Eric Saade flykta frå Palestina til Libanon i 1948.

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP
  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor