Hopp til innhold

Mener samfunnsdebatten knebles når kommentarfeltene stenges

Norske mediehus bør bruke mer ressurser på å holde kommentarfeltene sine åpne, mener generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.

Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund

KNEBLER DEBATTEN: Kommentarfeltene blir en stadig viktigere del av norsk samfunnsdebatt, og norske mediehus må strekke seg lengre for å holde kommentarfeltene åpne, mener Stavrum i Presseforbundet.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Christian Fougner

IKKE KAPASITET: Redaksjonssjef Christian Fougner sier NRK Nyheter ikke har ressurser til å følge med på alle tider av døgnet.

Øyvind Solstad

SJUSIFRET: VG Nett bruker store ressurser på å moderere debatten, forteller Øyvind Solstad.

Da NRK publiserte intervjuet med mulla Krekar onsdag kveld forrige uke, måtte saken fjernes fra NRKs Facebook-sider etter kun 15 minutter.

Det er vanskelig for mediene å holde orden på kommentarfeltene når mishagsytringene strømmer på i stort volum, medgir redaksjonssjef Christian Fougner i NRK Nyheter.

– Vi har ikke en bemanning på den tiden av døgnet som gjør at vi er i stand til å overvåke en strøm slik den vi så her, forteller Fougner.

Bekymret for samfunnsdebatten

Også landets største nettavis VG Nett sliter med å holde kontroversielle saker åpen for debatt, forteller ansvarlig for sosiale medier, Øyvind Solstad.

– Hvis vi får mye å gjøre, hender det vi stenger kommentarfelt fordi vi rett og slett ikke har tid til å rydde dem fort nok, sier Solstad.

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund mener imidlertid at nettdebatten blir en stadig viktigere del av norsk samfunnsdebatt, og at mediehusene burde strekke seg langt for å holde dem åpne.

– Det kan være grunn til bekymring at mange av de etablerte mediene lukker kommentarfeltet i stadig flere saker, sier Stavrum.

Norske kommentarfelt modereres fra Sverige

For å kunne holde mange debatter åpne samtidig benytter VG og flere andre norske mediehus seg av selskapet Interaktiv Sikkerhet, som fra en liten by i Sør-Sverige tilbyr døgnkontinuerlig moderering av kommentarfelt.

– Når debatten i Norge langt på vei blir redigert ett sted, og det er i Sverige, så er det problematisk, mener Stavrum, som frykter at debatten blir ensretta når den filtreres gjennom ett selskap.

Nå følger hun spent med på Dagbladet, som har valgt å avslutte samarbeidet med svenskene.

Det har ført til færre åpne kommentarfelt, men tettere redaksjonell deltagelse i de debattene som holdes åpne, forteller kulturredaktør Geir Ramnefjell.

– Med det gamle systemet var det 13 prosent av alle kommentarer som ble slettet. Nå er det bare tre prosent. Det vil si at debatten flyter mye bedre, og vi kan ha åpne kommentarfelt på de mest kontroversielle temaene, der vi før måtte stenge fordi vi ikke klarte å ha kontroll.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters