«Lokomotivet Thomas og vennene hans», populært kalt «Thomas-toget», har vært en enorm suksess for leketøysgiganten Mattel.
Thomas og vennene inkasserer nesten seks milliarder kroner hvert år, på alt fra filmer til leketøy.
Første bok i serien kom ut på 40-tallet, og siden den gang har serien vært enormt populær. Men den erketypiske fremstillingen av den britiske jernbanen fungerer ikke i 2016, mener selskapet.
Nå får Thomas, Gordon og vennene besøk av nye tog fra hele verden. Det skriver The Telegraph.
Stereoptype karakterer
Thomas skal få 14 nye venner, i et forsøk på å bedre vise frem dagens kulturelle mangfold.
Blant de nye togene finner vi Raul fra Brasil, Yong Bao fra Kina, Ashima fra India og Carlos fra Mexico.
Allerede før de nye episodene møter forandringene kritikk. Flere er redde for at de nye karakterene er for kulturelt stereotype. Her er karakteristikken på noen av de nye togene, så kan du dømme selv.
- Raul fra Brasil blir beskrevet som «sprelsk, sterk og smidig».
- Yong Bao fra Kina er «drevet til å oppnå og gjøre fremskritt».
- Ashima fra India er« alltid villig til å gi ut en hjelpende hånd».
- Carlos fra Mexico «smiler alltid», og har blitt tegnet med «Frida Kahlo-øyenbryn».
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sporer av?
At samfunnet reagerer når barne-tv blir forandret eller tatt av, er en problemstilling nordmenn er godt vant med.
Det kommer derfor ikke som noen overraskelse at mange briter er sterkt kritiske til å tukle med Thomas-toget.
Samfunnsforsker Tracay Van Slyke har uttalt seg i saken. Hun er redd for hvordan serien blir seende ut etter forandringene.
– Det ligger en fare i å redusere veldig komplekse nasjoner og folkeslag til en enkel karakter. Hvis togene blir definert med kulturelle stereotyper, vil resultatet bli et kalkulert og ødeleggende nikk til mangfold og inkludering, sier Slyke.