Hopp til innhold

Kulturlivet sliter med Widveys sponsorpolitikk

På tross av regjeringens arbeid for å få næringslivet til å sponse kultursektoren er det vanskeligere enn noen gang å få sponsormidler fra private aktører.

Thorhild Widvey

TROR PÅ SPONSING: Thorhild Widvey oppfordrer kulturinstitusjonene til å være tålmodig, og tror sponsorpengene fra næringslivet vil komme.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Det forteller et titalls kulturinstitusjoner innenfor teater, film og musikk til NRK.

Kulturminister Thorhild Widvey har blant annet gjeninnført gaveforsterkningsordningen og opprettet en talentsatsing med mål om å få mer private midler inn i kultursektoren.

Men ifølge festivalleder i Bergen internasjonale filmfestival, er det laber interesse i næringslivet for å sponse kultur.

Tor Fosse

LITEN INTERESSE: Tor Fosse tror det vil ta flere år før privat sponsing av kulturlivet blir vanlig i Norge.

Foto: Bergen Internasjonale Filmfestival

– Vi har ikke tradisjon for å gjøre dette i Norge, og det skjer ikke over natten bare fordi vi har fått en ny regjering. Jeg tror det vil ta lang tid før vi får en holdningsendring, sier Tor Fosse.

Utkonkurreres av idretten

I likhet med flere andre, opplever Fosse at næringslivet er mer interessert i å sponse bredde- og eliteidretten.

– Vi tvangsfores med sport daglig i alle kanaler, mens kulturlivet lider av at vi blir oversett.

NRKs undersøkelser viser også at antallet teaterbilletter solgt til sponsorer har falt med nesten 25 prosent de siste årene. Nationaltheatrets kommunikasjonsdirektør, Ida Margrethe Halvorsen, forteller de er nødt til å finne nye og mer kreative måter for å få sponsorpenger.

– Vi må i større grad opprette dialog med enkelte næringsaktører. Vi ser at de tradisjonelle sponsoravtalene der vi får penger for motytelser under et arrangement eller billetter, er på vei ut.

Må endre holdning

Thorhild Widvey oppfordrer kulturinstitusjonene til å være tålmodige og mener kultursektoren må tilpasse seg for å være attraktive for næringslivet.

– Det er ikke så enkelt å finne løsninger på dette over natta. Jeg har tålmodighet med institusjonene og skjønner at dette kan ta tid.

Hun tror sponsorpengene snart vil renne inn for kulturinstitusjonene.

– Jeg har hatt flere møter med bedrifter, stiftelser og enkeltpersoner som er interessert i å bidra til å sponse kultursektoren.

– For dårlig forberedt

Tall fra Sponsor Insight viser at kultursektoren har opplevd stagnasjon i

Sponsorsjef Jacob Lund

FOR DÅRLIG: Jacob Lund mener kulturlivet er dårlig forberedt i møter med næringslivet.

Foto: Johs Apold / NRK

sponsorinntektene i perioden 2010 til 2013.

Ifølge sponsorkonsulent Jacob Lund skyldes dette at kulturlivet ikke forstår hva som skal til for å få støtte fra næringslivet.

– Kulturlivet er for dårlig forberedt når de går i møte med næringslivet. De store norske aktørene skal ha inntjeningsmuligheter ved sponsing. De vil ha mer enn å bare hente femti billetter til en åpningskonsert.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters