Martin Guitar Museum lover at de aldri mer kommer til å låne ut noen av sine gitarer igjen til filminnspillinger på grunn av en tabbe under innspillingen av westernfilmen «The Hateful Eight».
I Quentin Tarantinos nyeste film er det en scene hvor Jennifer Jason Leighs rollefigur, Daisy Domergue, spiller gitar og synger. Plutselig blir John Ruth (spilt av Kurt Russell) rasende, og han river fra henne gitaren og knuser den mot veggen.
- Les anmeldelsen: Quentin Tarantino skuffer ikke!
Knuste feil gitar
Det Kurt Russell ikke gjorde her, var å knuse en av de seks billige replikagitarene som var laget til scenen. I stedet er det originalen – en uerstattelig museumsgjenstand fra 1870 til en verdi av 340.000 kroner – som blir knust til pinneved.
Til nettstedet SSNInsider sier filmens lydmikser Mark Ulano at planen var å kutte scenen og bytte til en av replikagitarene før knusingen.
Denne informasjonen nådde aldri fram til Russell.
– Alle på filmsettet ble stresset, men Tarantino selv satt i bakgrunnen med et skjevt smil fordi han følte at han fikk noe ekstra ut av scenen, sier Ulano.
Han poengterer at Jennifer Jason Leighs sterke reaksjon på gitarknusingen, som også er med i filmen, er helt ekte.
Knust museumsdirektør
Gitaren var aller nådigst lånt ut av The Martin Guitar Museum. Direktøren sier at de først bare fikk beskjed om at det hadde skjedd en ulykke med gitaren på filmsettet.
– Vi forstår at det kan skje, selv om vi ikke tar lett på det. Men det at denne gitaren ble knust mot veggen fordi noen ikke informerte skuespilleren, det er ny informasjon for oss, sier Dick Boak, ifølge The Independent.
Gitaren viste seg å være umulig å lappe sammen igjen, og Boak vil at alle skal vite at de tar dette tungt.
– Vi kan ikke tro at dette har skjedd, og det er ingenting som kan bøte på dette. Vi har blitt dekket av forsikringen, men dette handler ikke om penger, det handler om å bevare amerikansk kulturarv og musikkhistorie, sier Boak.
«The Hateful Eight», som nå vises på norske kinoer, ble spilt inn i det sjeldne og ekstra brede formatet Ultra Panavision 70 mm.
Som eneste kinosal i Norge fikk Cinemateket i Oslo vise filmen i analogt format før den ble satt opp i ordinære kinosaler. Tarantinos spesielle «roadshow»-versjon av filmen er lengre enn digitalkopien som andre kinoer vil vise, og inneholder en musikalsk overture i starten og en pause, en såkalt intermission, halvveis.