Hopp til innhold

Risikerte selskapet for The Beatles' musikk

Produsenten av «Beatles» ville gått konkurs hvis ikke han hadde fått rettighetene til originalmusikken. – Jeg satte selskapet mitt i sjakk, sier han.

Storfilmen "Beatles" har premiere 29. august. Se traileren!

KINOKLAR: Etter mye fram og tilbake angående musikkrettigheter er det snart klart for kinopremiere på «Beatles». I kveld åpner filmen Filmfestivalen i Haugesund. Se den offisielle traileren.

Når den norske filmen «Beatles» i kveld åpner Filmfestivalen i Haugesund, får publikum høre låter som «Yesterday» og «Eleanor Rigby» i originalinnspillingene.

Det skjer ekstremt sjeldent at rettighetshaverne Sony/ATV Music Publishing gir filmskapere tillatelse til å bruke musikken til The Beatles.

Selv dokumentarer om poplegendene fra Liverpool har fått nei, og ikke engang den biografiske filmen «Backbeat» fra 1994 fikk lov til å bruke musikken.

Men det norske selskapet Storm Rosenberg klarte det etter mange år med kamp.

– Jeg satte i gang prosjektet før jeg hadde fått klarering og tok en råsjans, selv om sjansen for å få ja var minimal. Jeg satte jo hele selskapet i sjakk. Hadde jeg ikke fått rettighetene, hadde jeg nok gått konkurs. Men jeg kunne ikke vente, vi måtte begynne arbeidet, forteller produsent Jørgen Storm Rosenberg.

Jørgen Storm Rosenberg

SJANSET OG VANT: Produsent Jørgen Storm Rosenberg fikk rettighetene til The Beatles' musikk.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Alle fire må si ja

Blant annet ville støtten fra Norsk Filminstitutt på 16 millioner kroner røket hvis ikke musikkrettighetene hadde blitt klarert.

– Vanligvis klarerer man musikk etter scenene er spilt inn, men vi visste at finanseringen av filmen var bundet opp mot at det skulle være klarert. Så vi startet å jobbe uten penger og uten klarering. Det var en slags overhengende bør på mine skuldre jeg måtte bære, sier Rosenberg.

De gjenlevende bandmedlemmene Paul McCartney og Ringo Starr, samt familien til George Harrison og John Lennon, må alle takke ja til bruk av musikken for at en avtale skal kunne bli inngått.

– Det har i bunn og grunn handlet om å komme i posisjon til å formidle hva filmen er, hva den handler om og hva musikken skulle brukes til. Halve prosessen var å komme i den posisjonen gjennom flere ledd av plateselskap, agenter, managere og ting som finnes i den verdenen, sier Rosenberg.

Saken fortsetter under videoen.

Første trailer til filmatiseringen av Lars Saabye Christensens roman «Beatles».

SGT. PEPPER: I denne traileren brukes «Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band». «Beatles» har ordinær kinopremiere 29. august.

– En møysommelig prosess

Han vil gi mye av æren for arbeidet til «music supervisor» Johan Husvik.

– Han hadde kontaktene til å få oss i riktig posisjon. Det er vanskelig, men altså ikke umulig, sier Storm Rosenberg.

– Vi måtte komme til toppen, for det er der Beatles er. Vi fikk aldri møtt dem personlig, men vi kom høyt opp hos dem som forvalter rettighetene. Da begynte selve arbeidet med å presentere filmen og hvordan musikken skulle brukes, fortsetter han.

Music Beatles on Sullivan

ALLE FIRE MÅ SAMTYKKE: De to gjenlevende medlemmene av The Beatles og familien til de to avdøde må alle si ja til bruk av musikken. Her The Beatles hos Ed Sullivan i 1965.

Foto: Dan Grossi / Ap

Produsenten sier det har vært en svært møysommelig og nitid prosess.

– De skal ha ferdige manus, hele storyboards, manusscenene oversatt til engelsk, beskrivelse av scenene, hvorfor de er der, hvilken forbindelse låta har til den og den rollefiguren i det og det øyeblikket, hvilke sekunder som skal brukes... det er kjempemye dokumentasjon som vi gjorde så nøye som mulig. Kanskje det var det som betalte seg.

Vil ikke si noe om kostnadene

«Beatles» har et totalbudsjett på 50 millioner kroner.

– Hva har det kostet å få disse musikkrettighetene?

– Det har kostet noen år, svarer Rosenberg.

– Hva har det kostet i penger?

– Det vil jeg ikke komme inn på, vi vil ikke at det skal være fokus. Vi har dessuten en avtale med opphavsmennene om ikke å gå ut med summen. Dette er første, andre eller tredje gangen i verdenshistorien at en slik avtale blir inngått. Vi skal gå ut med brask og bram om at musikken er med, men ikke hva det koster.

– Er det de mest kostbare musikkrettighetene du har vært med på å ordne?

Magne Furuholmen

NY MUSIKK PÅ GAMMELMÅTEN: Magne Furuholmen har komponert ny originalmusikk til «Beatles».

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

– Ja, det er det. Vi har hatt mye forskjellig musikk med i tidligere filmer, både internasjonal og norsk, og det er snakk om mer penger i dette tilfellet. Men dét er ikke så rart når vi snakker om The Beatles, sier produsenten.

– Har gått i The Beatles' fotspor

I tillegg til originale låter fra The Beatles, har tidligere a-ha-medlem Magne Furuholmen komponert og spilt inn musikk til filmen.

– Furuholmen kan musikkhistorie til fingerspissene, og da han fikk tilbudet var han tydelig på at musikken skal være i The Beatles' ånd. Vi skulle bruke instrumentene de brukte og ikke ha noen store symfoniorkestre. Så vi spilte inn musikken i Abbey Road-studioet som The Beatles brukte, sier Storm Rosenberg.

– Da hentet vi fram trommene til Ringo og pianoet de brukte, og vi tok opp på en gammel båndopptaker og digitaliserte det. Så vi har virkelig gått i The Beatles' fotspor, avslutter han.

LES OGSÅ:

Abbey Road Studios inngang

LEGENDARISK STUDIO: Musikken i «Beatles» er spilt inn i Abbey Road Studios i London, som ble brukt av The Beatles mellom 1962 og 1970.

Foto: Jas Lehal / Scanpix/Reuters

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters