Totalt omsatte Amedia for 4,7 milliarder kroner i 2014, som er en nedgang på 520 millioner sammenlignet med 2013.
Det totale driftsresultatet endte likevel på 443 millioner kroner, en nedgang på 67 millioner kroner i forhold til 2013.
Det kommer frem i en pressemelding fra konsernet.
Store kutt
Amedia er Norges nest største mediekonsern og eier 78 aviser i Norge, blant dem store regionaviser som Nordlys og Avisa Nordland.
Amedia gjennomførte flere kutt i 2014, blant annet ved å sparke flere ansatte. Kostnader i forbindelse med omstillingene kostet selskapet 110 millioner kroner i fjor, men konsernsjef mener resultatet viser at kuttene var nødvendige.
- Les også:
– Vårt arbeid med å tilpasse kostnadene i tråd med inntektsutviklingen videreføres. Vi jobber med å styrke vår konkurransekraft og vil framover lansere nye produkter og tjenester av høy kvalitet og relevans, sier konsernsjef Are Stokstad.
Digital økning
Annonseinntektene gikk ned med ti prosent i fjor, noe som hovedsakelig skyldes at færre vil annonsere i selskapets papiraviser.
Men Amedia, som i fjor innførte betalingsabonnement på flere av sine nettaviser, kan glede seg over at de digitale annonseinntektene økte med 13,5 prosent.
- Les også:
- Les også: