Hopp til innhold

Deep Purple gjorde susen for Steinkjerfestivalen

Fredag kveld var både We, Stage Dolls, The Grand og Ida Maria i aksjon, men det var veteranene i Deep Purple som var den store publikumstrekkeren på Steinkjerfestivalen

Deep Purple på Steinkjerfestivalen

Deep Purple imponerte på Steinkjer.

Foto: Hans H. Bjørstad

Deep Purple på Steinkjerfestivalen

Ian Gillan tar igjen det han har tapt i de høye registrene med en udiskutabel scenesjarm.

Foto: Hans H. Bjørstad
Deep Purple på Steinkjerfestivalen

Gitarist Steve Morse blåser nytt liv i de gamle låtene.

Foto: Hans H. Bjørstad

På Guldbergaunet stadion var det fredag kveld et program som favnet både to og tre generasjoner musikkinteresserte. Dette kombinert med ungdoms- og familievennlige aldersgrenser, og fornuftig, men kontrollert skjenkeordning var nok et viktig bidrag til at anslagsvis 4.000-5.000 kjøpte billett til denne kvelden.

Hovedtrekkplaster

Og la det være sagt med en gang; til tross for hederlig innsats fra et stadig mer fokusert og samspilt WE, var det gamlegutta i Deep Purple folk var kommet for å høre.

Presis kl. 22.00 entret de scenen og med låter som ”Fireball”, ”Into the fire” og ”Strange kind of woman” i svært vitale og spreke versjoner var standarden satt.

”Unggutten” Steve Morse (54) på gitar blåser nytt liv i de låtene som resten av gutta (alle over 60) har spilt 1000 ganger før, blant annet med en fantasifull countrypreget intro til låten ”Highway star”.

Godt forberedt

Keyboardist Don Airey er også godt forberedt til bandets eneste konsert i Norge i år og tryller fram både Grieg og Sindings "Frühlingsrauschen" i sin solospot i konserten. Legg til at rytmeseksjonen Roger Glover/Ian Paice stadig er like tighte, og at Ian Gillan som vokalist tar igjen det han har tapt i de høye registrene med en udiskutabel scenesjarm.

Selvsagt er ikke Deep Purple et band som definerer rocken lenger, men det er et tankekors at mens Led Zeppelin brukte år på diskutere seg fram til å holde én eneste konsert, reiser disse karene rundt og gjør godt over 100 konserter i året med stor spilleglede – og som på Steinkjerfestivalen fredag kveld - til minst like stor glede for publikum.

Stedet å være

Når de på oppløpssida drar fram en nesten obskur låt som ”Mary Long” (kun for fansen), og avslutter med ”Hush” og ”Black Night” så var en vakker, men småhustrig seinsommerkveld på Steinkjer stedet å være.

Utover natta var det Stage Dolls, The Grand og Ida Maria som på tre mindre scener fikk gleden av å spille for et for lengst ”ferdig oppvarma” publikum, og ifølge festivalsjef Svein Bjørge så er festivalen allerede godt på vei til å oppnå målet på antall solgte billetter.

Lørdag er det blant andre Animal Alpha, Raga Rockers, Surferosa og Moving Oos som skal trekke folk til resten av festivalen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters