Hopp til innhold

– Storforlagene sensurerer islamkritikk

Etter 15 bøker på etablerte forlag, gikk Bjørn Andreas Bull-Hansen lei av å bli sensurert. Nå utgir han «Isak», sin sekstende roman, på sitt eget forlag.

Bjørn Andreas Bull-Hansen

VISUELL PROTEST: Midt mellom de massive forlagsbygningene til Gyldendal og Aschehoug, satte Bjørn Andreas Bull-Hansen opp et midlertidig «forlagskontor» for å lansere sin nye roman «Isak».

Foto: Thomas Espevik

– Selvsensuren har fått lov til å krype inn i storforlagene. Som etnisk norsk forfatter får jeg blant annet ikke lov til å være islamkritisk, sier Bjørn Andreas Bull-Hansen til de 12 personene som har møtt opp i Sehesteds Gate.

Midt mellom de massive forlagsbygningene til Gyldendal og Aschehoug, har forfatteren satt opp et midlertidig «forlagskontor» for å lansere sin nye roman «Isak» på sitt eget Nidhogg Forlag.

I en liten tale til de oppmøtte, forteller Bull-Hansen at han gikk lei av å putte penger i forlagenes lommer.

– Hvis en bok koster 349 kroner, som «Isak» gjør, ville jeg fått cirka 50 kroner av hver solgte bok. Det sier seg selv at noe er galt med det regnestykket. Når jeg utgir boken selv, får jeg tre ganger så mye.

Bjørn Andreas Bull-Hansen

KRITISK TIL STORFORLAGENE: 12 personer møtte opp på Bjørn Andreas Bull-Hansens midlertidige «forlagskontor». De fikk servert en opplesning, før forfatteren hadde en tale om storforlagenes selvsensur.

Foto: Thomas Espevik

– Storforlagene utfyller ikke sin samfunnsoppgave

Men det handler ikke bare om penger, forteller forfatteren til NRK. Han mener de etablerte forlagene har utviklet en refleks for å ikke gi ut bøker som provoserer.

– Storforlagene svikter og ikke utfyller sin samfunnsoppgave lenger. Jeg hevder for eksempel at islam brutaliserer et samfunn. Hvorfor vil ikke norske forleggere slippe til skjønnlitterære forfattere som forteller nettopp dette? spør Bull-Hansen.

Han hevder at forlagene er mest opptatt av å fenge de store massene med lettfordøyelige og ikke-utfordrende bøker.

– Det virker i hvert fall som om det er idealet, og jeg har sett det gå i den retningen når jeg har fått tilbakemeldinger fra redaktører, sier Bull Hansen.

Redaktør kjenner seg ikke igjen

Mia Bull-Gundersen

UENIG: Mia Bull-Gundersen var Bjørn Andreas Bull-Hansens redaktør i Aschehoug. Hun kjenner seg ikke igjen i forfatterens påstander om sensur av islamkritikk.

Foto: Privat

Mia Bull-Gundersen var Bull-Hansens redaktør i Aschehoug. Hun beskriver Bull-Hansen som en dyktig forfatter, men er ikke i nærheten av å kjenne seg igjen i påstandene om sensur.

– Det finnes ingen regler for at man ikke kan utgi islamkritiske bøker, og jeg oppfatter heller ikke at det er en slik praksis hos noen av de andre store forlagene, sier Bull-Gundersen.

Hun mener dørene er åpne for det meste innenfor skjønnlitteraturens rammer:

– Skjønnlitteraturen skal jo nettopp være en arena hvor man kan prøve seg frem og utforske. Jeg kan ikke se for meg at noen redaktører i de store forlagene ville sensurert islamkritikk.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters