Hopp til innhold

Aksel Hennie droppet «The Martian»-premiere for NRK-serie

«The Martian» med Aksel Hennie i en av hovedrollene gjør stor suksess både blant kritikere og kinopublikum. Selv valgte skuespilleren vekk premierefest og karrierebygging for å jobbe med TV-serien «Nobel».

Aksel Hennie i Nitimen

IKKE STARSTRUCK: Aksel Hennie jobbet med stjerner som regissør Ridley Scott og skuespillerne Matt Damon og Jessica Chastain. Men de ga ham aldri lov å være starstruck, forteller han i Nitimen tirsdag.

Foto: Rune Lind / NRK

– Det å være med i en Ridley Scott-film er sjukt i seg selv. Han har definert filmsjangere og forandret filmhistorien. Science fiction-sjangeren hadde ikke sett ut som den gjør hvis det ikke hadde vært for hans film Alien, sier Aksel Hennie, som har en rolle i Scotts kinoaktuelle storfilm «The Martian».

Tirsdag møtte Hennie til en prat i Nitimen på NRK P1.

Glad for å slippe tjukk tysk aksent

Aksel Hennie i «The Martian»

ROMFARER: Aksel Hennie som romgeologen Alex Vogel i «The Martian».

Foto: Peter Mountain / 20th Century Fox

I filmen spiller Hennie den tyske geologen Alex Vogel, en av besetningsmedlemmene på skipet som etterlater Matt Damons rollefigur på Mars.

Skuespilleren er glad for at han slapp å snakke med den tjukke aksenten som er typisk for tyske rollefigurer i Hollywood-filmer.

– Jeg hadde gjort grundig arbeid med dialogen, og lært inn alle replikkene med hard, middels og avslepen tysk aksent. Så møtte jeg Scott, og spurte ham «What Kind of accent do you want, how strong do you want it?». Og han sa bare «Yeah, that's good», ler Hennie.

Selv tror han at en kraftig gebrokken aksent ville skapt distanse til både publikum og medspillere.

– I flere av anmeldelsene er det nevnt at vi fremstår som et sammensveisa lag, og det tror jeg ikke vi hadde vært hvis jeg måtte gått rundt og snakket med tjukk tysk aksent.

Hennie berømmer medspillerne Matt Damon, Kate Mara og og regissøren for å ha tatt godt imot ham.

– Gjengen jeg jobba med, lar deg ikke være starstruck, de lar deg ikke stå utenfor gjengen, forteller han.

Valgte NRK-serie foran premierefest

Regissør Per Olav Sørensen

LOKKET HENNIE: Regissør Per-Olav Sørensen regisserer Hennie i TV-serien «Nobel».

Foto: Sturla Bakken

Laget bak «The Martian» kan nå notere seg en svært sterk åpningshelg på kino, og jevnt over gode anmeldelser.

Selv hadde Hennie andre forpliktelser som gjorde at han gikk glipp av premieren.

– Jeg har vært så heldig at jeg får lov å jobbe med den norske TV-serien Nobel med en kompis og veldig god regissør, Per-Olav Sørensen. Men det ble jeg faktisk fraråda av de folka jeg jobber med internasjonalt. De sier jo i statene at når man har momentum, må man ri den bølgen, forteller Hennie.

Men skuespilleren har ingen kvaler over å ha valgt TV-jobbing for hjemmepublikummet foran filmroller i Hollywood.

– Det er superfett å for eksempel spille i Hercules; å være et halvt år i Budapest og spille med de folka der og slå folk i hodet med øks, men det er ikke derfor jeg gikk tre år på Teaterhøgskolen, sier Hennie.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters