– Alexander Ekman er veldig visuell, og bruker mye humor i stykkene sine, noe som er uvanlig i samtidsdans. Det kommer til å se fantastisk ut på kino, sier en entusiastisk Adrienne Liron fra det nederlandske produksjonsselskapet «3 Minutes West» fra operasalen i Oslo.
Lørdag hadde Den Norske Opera og Ballett urpremiere på stykket «A Swan Lake» av den svenske koreografen Alexander Ekman.
Stykket har på kort tid fått mye oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt, og alle forestillingene ved Operaen er nå utsolgt.
Ekman har nemlig gjort noe virkelig vågalt i ballettsammenheng: Han har laget en maksimalistisk nyversjon et av verdens mest spilte og mest kjente ballettstykker, Svanesjøen.
- Les også: Moods-sjef blir ny direktør i Operaen
Blir kinofilm
Mystikken rundt Svanesjøen har vært stor siden ballettstykket hadde premiere ved Bolsjoj-teatret i Moskva i 1977. Forestillingen floppet først fullstendig, men fikk deretter en svaneforvandling til å bli en av ballettverdenens store klassikere.
I over hundre år har hovedrollen i stykket vært en av drømmerollene for primaballerinaer. Svanesjøen og dets utfordringer inspirerte blant annet stjerneregissør Darren Aronofsky til å lage filmen Black Swan i 2010 med Natalie Portman i den krevende hovedrollen.
Nå blir også Alexander Ekmans «A Swan Lake» å se på det store lerretet verden over.
«3 Minutes West» skal i samarbeid med NRK lage en helaftens kinofilm av Ekmans spesielle versjon.
Første akt er en blanding av samtidsdans og teater som tar for seg hvordan Svanesjøen kan ha blitt laget en gang på 1800-tallet. Akten er humoristisk og dialogdrevet, samt ispedd Pjotr Illitsj Tsjajkovskijs musikk og ballettreferanser til det opprinnelige Svanesjøen-stykket.
I andre akt forgår dansen i et vannbasseng fylt med 5000 liter vann. Vannet forsterker dramatikken i dansen, og understreker humoren i de komiske delene.
Et vell av rekvisitter blir også tatt i bruk. Og det er denne overfloden av visuelle effekter nederlenderne mener vil gjøre seg godt på filmskjermen.
– Vi leter alltid etter visuelle produksjoner, og tenkte at denne var veldig spennende. Vi kommer til å bruke en kran og filme rundt danserne og virkelig vise det spektakulære i vannscenene, sier Tudor og forteller at han har tro på at en dansefilm skal kunne fenge filmpublikumet.
– Vi har jobbet med Ekman og filmet to av hans stykker tidligere i Nederland. De har solgt veldig godt. Det har også vært en stor buzz i ballettverdenen rundt denne forestillingen, sier Tudor.
- Les også: Natalie Portman om svanesjø-rollen
Første gang
Filmingen av Nasjonalballetten i Oslo starter om to uker, og filmteamet skal filme stykket i fire dager.
Operaen har tidligere hatt livestrømming et par av sine stykker, men det er første gang det lages kinofilm av en av Nasjonalballettens stykker.
– Det er fantastisk og utrolig kult at forestillingen kommer til å vises på kinoer over hele verden, sier koreograf Alexander Ekman til NRK.
Det har også vært stor internasjonal interesse rundt stykket. Ballettsjefer fra hele Skandinavia, Skottland, Nederland, England, Russland og USA har allerede tatt turen til Oslo for å se nyvinningen.
Ballettsjef ved Den Norske Opera og Ballett, Ingrid Lorentzen, er ballettrippende stolt over interessen.
– Ballettsjefene kommer langveis fra, som på dagstur fra Boston, for å se dette stykket. Det er veldig gøy, smiler Lorentzen.
Stykket ble spesiallaget for det nye operahuset i Oslo, og koreograf Alexander Ekman trodde ingen andre operahus hadde de tekniske forutsetningen for å huse vannforestillingen. Men nå vurderer flere nyere operahus å sette opp vannstykket.
– Det har vært et konkret mål for meg å skape signalverk for Nasjonalballetten. Det er en stor positiv overraskelse at dette stykket er ønsket ute i verden allerede. Det er nok fordi det er veldig stor interesse for Alexander Ekmans produksjoner, så er det vannet, det har vi ikke sett i en Svanesjøen før, sier Lorentzen.
Delte meninger om stykket
De norske anmelderne har derimot vært mer delte sitt syn på stykket.
«A Swan Lake» mangler dybde, men er et overflødighetshorn av herlige ideer, skriver Dagbladets anmelder.
Forestillingen er abstrakt, men med nærhet nok til å føles relevant, og flytter grensene for hva vi kan gjøre med teater, oppsummerer Aftenposten.
Mens Dagsavisen mener stykkets letthet nærmer seg tomgang.
Koreografen selv var forberedt på delte meninger om stykket.
– Å ta for seg Svanesjøen som koreograf er litt overlegent. Om folk forventer den tradisjonelle Svanesjøen blir man skuffet. Dette er en ny versjon av som fyller en funksjon. Det handler om Svanesjøen og tiden. Dette med vannet er veldig nytt, noe folk aldri har sett det før, så det skaper oppmerksomhet, sier Alexander Ekman til NRK.