Hopp til innhold

Norsk byrå: – Zlatan-reklamen ligner på vår

En snutt med Zlatan i en Volvo har blitt en hit på nettet. – Den er svært lik en reklamefilm vi laget i 2009, sier det norske reklamebyrået Bates United.

Reklame Volvo/Aker

Volvos variant til venstre, Akers variant til høyre. Se filmene og døm selv under.

Foto: Youtube / Skjermdump

Den svenske fotballproffen Zlatan Ibrahimovic har fått mye oppmerksomhet for sin rolle i Volvos nye reklame «Made By Sweden».

Etter filmen ble lagt ut på Youtube lørdag har hittil over to millioner sett Ibrahimovic suse rundt i en Volvo i et svensk vinterlandskap til dramatisk musikk.

Thorbjørn Naug

– Det skjer ofte i bransjen at vi kommer på de samme ideene som andre uten å være klar over at noe liknende har blitt gjort, sier reklamemaker Thorbjørn Naug om likheten mellom Volvo-filmen og filmen hans byrå Bates United laget for Aker.

Foto: Edmond Yang / Bates United

Den norske reklamemakeren Thorbjørn Naug ble svært overrasket da han så filmen for første gang.

– Jeg så at filmen hadde veldig mange likhetstrekk med en film vi laget for fire år siden, sier Naug til NRK.no.

– Fortellerstemmen leser en tekst som vanligvis synges på samme måte som vår gjør, og det handler i likhet med vår film om forutsetningene vi har for å takle naturen. Og «payoffet» er helt likt, fortsetter han.

Se begge filmene og døm selv nederst i saken!

– Tror ikke på bevisst plagiat

Naug er kreativ leder i reklamebyrået Bates United, som i 2009 laget en reklamefilm for industrikonsernet Aker.

I snutten deklamerer en mannsstemme Ivar Aasens dikt «Nordmannen» over storslåtte bilder av arbeid ved norskekysten. Filmens sluttpoeng er «Made by Norway».

I Volvos film deklamerer Zlatan Ibrahimovic den svenske nasjonalsangen over vakre bilder fra Sverige. Sluttpoenget er «Made by Sweden».

– Jeg tror ikke de har plagiert ideen. Det skjer ofte i bransjen at vi kommer på de samme ideene som andre uten å være klar over at noe liknende har blitt gjort, sier Naug.

– Men dette er vel litt i overkant mistenkelig likt, eller... ?

– Ja, jeg ser det ble veldig likt. Men det blir litt forskjellig likevel. De har brukt en ikke-typisk svensk idrettsutøver og trykker på litt andre knapper enn de vi gjør.

– Så du ønsker ikke å gå videre med denne saken på noe helst slags vis?

– Nei. Jeg har ikke noen mistanker. Jeg synes det er en fantastisk film. Det er en stor produksjon, og jeg blir nesten litt beæret over at de har gjort det på samme vis som oss, sier den kreative lederen.

LES OGSÅ: Ibrahimovic-uttalelser møtt med sterk kritikk

Svensk byrå: – Kjente ikke til

Det svenske reklamebyrået bak Volvos film, Forsman & Bodenfors, sier til avisen Resumé at de ikke kjente til den norske filmen.

– Det er en veldig fin film! Jeg liker det litt mer alvorlige anslaget. Jeg forstår ikke alt han sier, men jeg skjønner at det er en tekst om Norge og nordmenn, sier tekstforfatter Fredrik Jansson til avisen.

Den svenske fotballstjernen fikk ifølge avisen Dagens Industri mellom ti og tolv millioner svenske kroner for å delta i filmen.

Forsman & Bodenfors mener nettopp Zlatan Ibrahimovic' deltakelse er det som skiller den fra reklamen for Aker.

– Å la en blond og blåøyd nordmann snakke pent om Norge er ikke det samme som å la en svenske som heter Ibrahimovic framføre den svenske nasjonalsangen. I tone er filmene like, men når det gjelder budskap sier de helt ulike ting, sier Fredrik Jansson til Resumé.

Se Volvos film «Made by Sweden»:

Se Akers film «Made by Norway»:

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters