Over 76 millioner mennesker verden over har sett filmen «Kony 2012» på Youtube.
Filmen, som har som mål å sette en stopper for krigsforbryteren Joseph Kony og hans geriljagruppe «Herrens motstandsarmé» (LRA) har møtt enorm oppslutning, men også fått kritikk fra mange som har sådd tvil om innholdet i videoen.
Les: – Dette er utspekulert selvpromotering
Kritikere hevder blant annet at filmen er overdrevet og misvisende, at en for liten del av pengene som kommer inn via filmen når frem dit de skal, at filmen fremstiller uganderne som dumme siden de trenger hjelp fra «den hvite mann», og at kampanjen kommer for sent - Koney var en større trussel for ti år siden.
Les også: – Veldig interessant kampanje
– Vi vil være transparente
Nå har organisasjonen bak filmen, Invisible Children, sluppet en ny video der de møter kritikken. (Se videoen i ingressen øverst i artikkelen.)
– Vi vil være så transparente som mulig, sier Ben Keesey, som er administrerende direktør i Invisible Children i filmen.
– Det har vært vanskelig å lese noen av kommentarene som har kommet mot Invisible Children. Men jeg forstår at mange først har hørt om oss de siste par dagene etter å ha sett Kony2012-videoen. Og hvis man bare ser denne videoen, og ikke finner nettsiden vår fordi den er nede på grunn av all trafikken, og ikke finner informasjon og skjønner at dette prosjektet har pågått lenge, så forstår jeg at noen kan lure på om dette er en kortvarig useriøs greie, sier Kiesly.
I videoen svarer han på mange av spørsmålene som har kommet, og offentliggjør også regnskapet til Invisible Children. Keesly avslutter med å oppfordre publikum til å sende de spørsmål man måtte ha til organisasjonen via twitter, og hashtaggen #askicanything.