Hopp til innhold

Kommunikasjonsekspert om Kony 2012: Veldig interessant kampanje

Internettfenomenet Kony 2012 har spredt seg i rekordfart til hele verden. – En ny og interessant måte å spre et klassisk budskap på, sier kommunikasjonsekspert.

Kjell Terje Ringdal

– Vår tid er preget av at det er mulig å nå ut til millioner av mennesker iløpet av sekunder, sier kommunikasjonsekspert, Kjell Terje Ringdal.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

Denne uken har dokumentarfilmen om geriljalederen Joseph Kony spredt seg som et virus over hele verden.

– Det kan kanskje bli ensidig, men det virker, sier retorikk- og kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal.

– Fungerer veldig godt

Ringdal mener internettfenomenet Kony 2012 vitner om en ny måte å spre et klassisk budskap på.

– Fenomenet er interessant. Vi ser en organisasjon som tar opp en sak som ellers ville ha druknet i ytterkantene av debattene. Plutselig snur dette til å bli veldig effektivt og synlig og trafikken øker med 15 millioner som ser videoen bare på en dag. Når disse tingene først fungerer fungerer det veldig godt.

Kampanjepostere på Invisible Children Movements kontor

Kampanjepostere på Invisible Children Movements kontor

Foto: John Mone / Ap

Mange mennesker står bak

Nettsiden til organisasjonen Invisible Children viser at dette ikke bare er tre politisk engasjerte mennesker som har laget film fra kjøkkenbenken. Organisasjonen teller nesten 100 mennesker, med kontorer både i Uganda og i California. Det finnes hundrevis av frivillig arbeidende, og i tillegg regner de tusenvis av unge aktivister som hjelper dem i saken.

– Budskapet når ut på grunn av de tre P-er: Populærkulturens virkemidler, det er Propagandistisk og det er Person.

– Hvordan har de klart å spre budskapet sitt så fort?

– De har brukt alle kanaler som er til disposisjon, Twitter, FB, filmer og en vanvittig fabrikk der ute, som hver og en av oss kan bruke. I prinsippet er vår tid preget av at det er mulig å nå ut med et budskap til millioner av mennesker iløpet av sekunder, minutter og dager, men i likhet med andre saker er det ofte at det ikke fungerer.

Derfor funker den

Invisible Children er en non-profit organisasjon som samarbeider med nesten 50 veldedige organisasjoner og som sist regnskapsår brukte over 50 millioner kroner.

– Grunnen til at historien funker er at det er en sterk film, det er populærkultur som henvender seg til hjertet, og du har et formspråk som gjør at det virker - godt hjulpet av informasjonsteknologien.

– Skulle gjerne hatt oppmerksomhet før

Jan Egeland beskriver Joseph Kony som en mann som burde ha vært stilt for retten for veldig lenge siden.

– Det paradoksale er at vi i FN i sin tid klarte å få denne konflikten fra å være en helt glemt katastrofe til å bli tatt alvorlig av en del land og organisasjoner, men vi fikk jo aldri mobilisert ungdom og folk flest, sier han.

Den gangen var Lord's Resistance Army (LRA) mange ganger større og en mye verre terrorbevegelse enn den er i dag.

– Jeg skulle ønske vi hadde hatt denne oppmerksomheten for 10 år siden, sier Jan Egeland.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober