Finn.no opplever i snitt at to kunder politianmelder svindelannonser hver uke, og de opplever at svindlerne stadig utvikler mer utspekulerte metoder for å lure nordmenn.
Nettstedet har en egen sikkerhetsavdeling som jobber med sikkerhetsmekanismene som skal beskytte kundene. De Finn-ansatte må hele tiden oppdatere seg på hvordan svindlerne opererer.
I august i fjor ansatte nettmarkedet en tidligere politimann. Han skulle bedre kommunikasjonen med politiet, drive egen etterforskning og hjelpe med å sikre de tekniske løsningene.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no beskriver det som en stadig kamp for å utsmarte svindlerne.
– Det er viktig å få politiet til å prioritere internettkriminalitet, men det er ofte at lokale politikontorer har små ressurser og lite kunnskap på feltet, så det er ofte at disse sakene blir nedprioritert, sier han.
Politimannen kommer fra voldsavsnittet i Oslo-politiet, men har spesialkompetanse på IT, og ble hentet inn til 22/7-etterforskningen for på samkjøre arbeidet. Det har allerede hatt en effekt for Finn.no
– Han vet hvilke knapper man kan trykke på for å få etterforskning, Det hjelper ved flere av våre saker, han har en del ressurser som politiet trekker nytte av, og som vi trekker nytte av tilbake, sier Vinden.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Rekrutterer uskyldige nordmenn til svindler
Et av de mer effektive virkemidlene mot utenlandske svindlere er SMS-verfiseringen som kreves i en rekke kategorier. Verifiseringen krever at selgeren har et norsk mobilnummer, og det har eliminert en del av den utenlandske svindelen.
Likevel har verifiseringen betydd at svindelen har tatt nye former, som i tilfellet med Ingar (67), og den utspekulerte sosiale manipulasjonen han og og to andre uskyldige nordmenn ble utsatt for.
Svindlerne forsøker nå å rekruttere folk via jobbannonser på andre nettsteder, eller at de oppnår kontakt med folk på Facebook eller MSN. Deretter forteller de at de trenger hjelp til å få lagt ut en annonse. På den måten omgår de sikkerhetstiltakene hos Finn.no.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
– Et stadig kappløp mot svindlerne
Vinden ble ansatt for fire og et halvt år siden. Siden da har svindelforsøkene bare økt.
– Det er et stadig pågående kappløp som har vart så lenge jeg har vært her, og lenger enn det. Vi benytter oss av ulike metoder for å vinne dette kappløpet, sier han.
Det er et omfattende apparat som skal forhindre at brukerne blir lurt i netthandelen.
Det betyr dels manuelle rutiner, der Finn.nos konsulenter går gjennom annonser og fjerner ulovlige eller støtende innhold. De har tekniske systemer som ser etter mistenkelig aktivitet på nettstedet, og disse systemene sjekker også opp hvor brukerne faktisk befinner seg.
– I tillegg jobber vi med informasjon til brukerne og med sikre betalingsløsninger, for alt henger sammen. Vi har sendt ut en del advarsler til brukene våre, og om alle hadde fulgt de rådene, ville vi kunne stoppe mye av svindelen, sier han.
– Men vi når aldri ut til alle. På samme måte blir de tekniske løsningene aldri idiotsikre, for svindlerne bruker stadig nye metoder, som gjør at vi må jobbe aktivt for å gjøre Finn.no så trygt som mulig, sier han.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Omsetter for 500 milliarder
Hvert år omsetter Finn.no varer og tjenestter for om lag 500 milliarder kroner, og hver dag legges i snitt 10 000 nye annonser ut. Og hver uke anmeldes altså to av disse transaksjonene til politiet.
Han mener det trolig er mørketall i statistikken, men at den store majoriteten av brukerne er ærlige mennesker.
– De fleste er ærlige, men svindlerne ødelegger for oss, så vi må jobbe hele tiden for å være så bra som mulig for sikkerhet, sier han.
LES OGSÅ: