NRK Meny
Normal

Hunden «Asterix» har trolig aldri eksistert

Nettsvindlere brukte nettverk av godtroende nordmenn for å svindle Ingar (67).

Svindlerens bilder av «Asterix»

Dette er ett av bildene den kamerunske svindleren sendte over til Ingar (67) for å overbevise ham til å sende penger. Til slutt hadde «Asterix » kostet 33 500 kroner, men valpen kom aldri.

Foto: Privat

«Hei, jeg er glad du er veldig interessert i Asterix og jeg håper du kan gi ham et fantastisk nytt liv. Han er tilgjengelig for deg.»

Slik begynte mailen Ingar (67) fikk i begynnelsen av desember i fjor. 67-åringen ønsker ikke å stå frem med fullt navn.

Ingar hadde svart på en annonse på en hund som skulle gis bort av en mann som skulle flytte utenlands.

To uker senere var 67-åringen 33.500 kroner fattigere, og Yorkshire terriervalpen «Asterix» har trolig aldri eksistert.

LES OGSÅ: Du kan bli svindlet – og deretter dømt
LES OGSÅ: Slik kjemper Finn.no mot svindlerne


Han ble lurt av kreative kamerunske hundesvindlere, som stadig tar i bruk nye metoder for å omgå sikkerhetsreglene på Finn.no. Mannen delte historien sin i Facebook-forumet smugling, svindel og nettsteder kort tid etter.

– Jeg så en hund som befant seg i Østfold, og selgeren sendte meg mailer på gebrokkent norsk. Han sa han skulle flytte til Kamerun på grunn av jobbsituasjonen, og fordi familien akkurat var flyttet tilbake. Det var derfor han skulle gi fra seg hundene, og det hadde jeg liten grunn til å betvile, sier Ingar til NRK.no.

LES OGSÅ: To menn siktet for 83 ID-tyver
LES OGSÅ: Tek i bruk Facebook i kampen mot nettsvindel med kjæledyr

Beløpene vokste

Men hunden befant seg visstnok i Storbritannia, og 67-åringen ble bedt om å betale for å få transportert hunden. 3800 kroner var prisen, som skulle betales til et kamerunsk transportselskap.

– 3800 kroner er ikke mye, spesielt ikke når en hund av denne rasen til vanlig koster mellom 12.000 og 13.000 kroner. Men kort tid etter fikk jeg en e-post fra British Customs (britiske tollmyndigheter, journ.anm.) der de krevde at jeg betalte inn en garantisum fordi hunden måtte stå i karantene, sier han.

Kravet fra det som så ut til å være britiske tollmyndigheter vokste raskt. I løpet av få dager hadde regningen steget til en sum tilsvarende 18.500 kroner.

LES OGSÅ: Flest vert svindla på nett
LES OGSÅ: - Se opp for nettkonkurranser!

Fikk penger inn på konto

Det vanlige i slike saker er at forbrukerne begynner å stusse når pengebeløpene begynner å bli store, men på dette tidspunktet hadde Ingar mottatt penger fra svindleren. Det innga tillit, og det eneste han stusset over, var at de britiske tollmyndighetene ba ham betale inn alle disse pengene til det kamerunske transportselskapet.

67-åringen fikk likevel lovnader om at beløpet skulle tilbakeføres på hans konto når hunden var vel i Norge. Det viste seg derimot at pengene svindleren sa han hadde overført i virkeligheten var penger fra en norsk kvinne, som hadde blitt lurt til å tro hun hadde kjøpt en hund i Norge.

Valpen skulle komme til Gardermoen midt i desember, men både den og hele pengebeløpet uteble.

– Det er klart jeg er bitter, og det ble ikke den jula jeg venta. Det ble et Innhogg i kontoen til en gammel pensjonist som ikke har penger. Det tok noen dager før jeg fikk roa meg ned, sier Ingar.

I ettertid har 67-åringen betalt tilbake penger til den norske kvinnen som også ble svindlet, etter råd fra Økokrim. Hadde han ikke gjort det, kunne han risikert å bli politianmeldt for hvitvasking av penger.

Saken er politianmeldt, men det er lite norske myndigheter kan gjøre med saken, ettersom disse sakene ifølge Økokrim ikke ofte blir prioritert i svindlernes hjemland.

LES OGSÅ: Unngå nettfellene
LES OGSÅ: Advarer mot svindel-e-post

Manipulerer andre nordmenn

Svindelen er ikke ny. TV2 skrev i fjor en rekke saker om liknende svindler, og Finn.no strammet inn kravene på en rekke kategorier. Først og fremst må annonser i mange av kategoriene verifiseres ved hjelp av en engangskode sendt til et norsk mobilnummer.

Men svindlerne har endret framgangsmåte, for å tilpasse seg nye sikkerhetstiltak. Nå manipulerer de andre nordmenn til å hjelpe dem i svindelen.

LES OGSÅ: Advarer mot netthandel
LES OGSÅ: Svindelforsøk mot Finn.no

Denne gangen benyttet svindlerne seg først og fremst av en uskyldig 15-åring fra Østfold. 15-åringen ble lovet en valp gratis, mot at han sa seg villig til å legge ut en annonse for selgeren.

15-åringen syntes det virket mistenkelig, og kontaktet Finn.no for å spørre om det var greit å legge ut annonser for andre. En kundebehandler misforsto situasjonen, og ga sitt samtykke.

Samtidig ble en annen uskyldig person, en norsk kvinne, lurt til å sette penger inn på 67-åringens konto, som betaling for en annen, ikke-eksisterende valp.

Hun ble det tredje svindelofferet, som overførte penger til en norsk konto som tilhørte Ingar. Svindlerne fortalte ham at pengene kom fra dem, og at de skulle videre til Kamerun.

Dermed ble tre mennesker vevd inn i en kompleks svindel. I sentrum av det hele er Finn.no, Norges suverent største nettmarked.

– Et kappløp mot svindlerne

Lars Vinden er ansvarlig for forbrukertrygghet hos Finn. Han forteller om et pågående kappløp for å komme svindlernes nye metoder i forkjøpet, men at det er svært vanskelig å avdekke tilfeller som hundesvindelen.

– Vi har en del sikkerhetstiltak på plass for å stanse falske annonser, men når svindlerne får medhjelpere, omgår de sikkerhetstiltakene. Vi merker i flere og flere tilfeller at svindlere omgår tiltakene ved å lure andre til å hjelpe dem, sier han til NRK.no.

I tilfellet Ingar var det en misforståelse mellom 15-åringen og Finn. nos kundebehandler som førte til at gutten fikk legge inn annonsen for en annen. Det er ikke tillatt, med mindre annonsen legges ut for et familiemedlem eller en nær venn.

– Det var en uheldig kommunikasjon fra vår side. Jeg tror konsulenten trodde at 15-åringen ville legge ut en annonse for en i familien, sier Vinden.

– Vi har gått gjennom våre rutiner nå, og sikrer at alle er oppmerksomme på hvilke råd som gis, og at konsulenten må spørre i detalj for å kunne gi de riktige rådene, sier han.

Ber 67-åringen om å politianmelde

Framgangsmåten er en generell trend sikkerhetsavdelingen i Finn.no har sett de siste månedene. Svindlerne bruker sosial manipulasjon for å omgå sikkerhetstiltak.

– Og her sitter en kunde som altså er blitt svindlet gjennom en av deres annonser. Hva vil dere si til ham?

– Vi er veldig lei oss for at han er blitt svindlet, og vi ber ham om å anmelde saken. Samtidig vil vi generelt oppfordre råd om at man aldri må overføre penger til utlandet og ikke forhåndsbetale. Og ikke slå til på noe som høres for godt ut til å være sant, sier han.

En stor del av ansvaret ligger altså på den enkelte forbruker. Vinden anslår at det omsettes varer og tjenester for 500 milliarder kroner på Finn hvert år. I løpet av en arbeidsdag har 10 000 nye annonser blitt lagt ut på nettstedet, 70 000 i uka. To av disse annonsene ender i snitt i en politianmeldelse.

– De fleste er ærlige mennesker, men svindlerne ødelegger for oss, så vi må jobbe hele tiden for å være så bra som mulig på sikkerhet, sier han.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.