Sametingsråd, Ann-Mari Thomassen, innrømmer at striden rundt ansettelsen av norskspråklig pedagogisk leder ved den samiske barnehagen i Oslo, er i ferd med i bli et så stort problem at Sametinget vanskelig kan inngå en samarbeidsavtale med Oslo kommune.
I sommer ansatte Oslo kommune en norsktalende pedagogisk leder i den samiske barnehagen i Oslo,
På høsten ble nok en pedagogisk stilling ved barnehagen utlyst, uten at kommunen stilte krav om samiskspråklig kompetanse.
- Les også:
– Ikke diskutert ansettelsesprosedyrer
Sametingsrådet har nylig hatt møte
– Sametinget har i møter med Oslo kommune understreket viktigheten av et samiskspråklig barnehagetilbud i Oslo, men vi har ikke direkte diskutert ansettelsesprosessen, forteller Ann-Mari Thomassen.
– Har dere klargjort kravet overfor Oslo kommune?
– Jeg mener at vi har gitt så klare signaler overfor Oslo kommune at det ikke skulle være tvil om hva Sametinget mener i denne saken, sier Thomassen.
Tidligere har Sametinget uttalt at de verken kan eller vil gripe inn i enkeltansettelser.
– Vi har heller ikke denne gangen diskutert ansettelsesprosedyrene, sier Thomassen.
- Les også:
Folkemøte
Foreldre ved den samiske barnehagen er opprørte over at kommunen heller ikke ved den siste utlysningen stilte krav om språkkompetanse i samisk.
Sametinget planlegger et folkemøte på Samisk hus i Oslo, der blant annet den samiske barnehagen vil være tema.
Møtet avholdes i forkant av Sametingets neste møte med Oslo kommune i desember.
– Formålet med møtet er at Sametinget ber om råd fra barnehagebrukerne i Oslo. Dette betyr at byråd for oppvekst og kunnskap, Tone Tellevik Dahl (Ap), direkte får høre hva de samiske foreldrene ønsker og krever, sier Thomassen.
– Samisk er barnehagens driftsspråk
I forskningsrapporten, Samisk i barnehagen fra Nordlandsfoerkning, viser forskerne Marit Solstad og Ingvild Nylund til at barnehagens ytre og indre forutsdetninger spiller sammen og påvirker barnehagens mulighet til å gi samiske barn et tilbud som gjør at samiske barn tilegner seg samisk språk og identitet.
Hun utdyper dette med at kun samisktalende ansatte ville bety at barnehagens driftsspråk er samisk, og barna vil også dermed bruke samisk i barnehagen da driftsspråket er samisk.
Hun sier at en eller to enspråklig norske vil gjøre at barnehagens driftsspråk endres fra samisk til norsk.
– Dette medfører at barn som forstår og svarer på samisk, og fører til at barnehagemiljøet gjør at barnas felles språk blir norsk, sier Solstad.
Hør intervjuet med forsker Marit Solstad her: