– Vi mangler ikke akkurat optimisme her i Nervei. Men for å kunne ha et fullverdig liv, trenger vi ordentlig bilvei slik alle andre har det, sier Arnulf Pettersen, fisker og nestleder i Nervei veilag.
- Les også:
- Les også:
I morgen skal de sammen med Gamvik kommune, ha et møte med Finnmark fylkeskommune om veiprosjektet som bygdefolket sjøl satte i gang sommeren 2008.
– Først ville myndighetene nekte oss en vei. Så tok vi spaden i egne hender, forklarer Pettersen.
- Se veien sekund for sekund:
Underveis sjarmerte de mer velvilje og bevilgning også fra fylkeskommunen og staten. Men fortsatt mangler de cirka 30 millioner for å kunne få en fullverdig vei.
– Nå blir veien brukt også av offentlige myndigheter. Da forventer vi at de også er villig til å restfinansiere veien slik at den kan bli ferdigstilt, sier Pettersen.
– Anleggsområdet forekommer som et sår
Robin Nilsen er av de mange som har skaffet seg bil. Men fortsatt mangler de fullverdig vei.
Foto: Nils Henrik Måsø / NRKResultat av en 50 års kamp er en 14 kilometer lang anleggsvei røft over fjellet fra fylkesvei 888. Den passerer det høyeste veipunktet i Finnmark. Kjøring på denne anleggsveien foregår med biler sommerstid, og med snøskuter vinterstid.
Ordfører i Gamvik, Trond Einar Olaussen, mener at 30 millioner kroner er småpenger i den store sammenhengen.
– Dette er ikke et nytt prosjekt, men et prosjekt som skal fullføres. Nå ligger den der som et anleggsområde. Det er ikke slik vi skal levne igjen ting i naturen, sier ordføreren.
Lover ingenting
Fylkesråd for samferdsel, Geir Ove Bakken, sier at dette ikke er noen ny sak for Finnmark fylkeskommune. Men lover ingenting.
Foto: Kristin Forland / NRKDet er han som har bedt om møtet med fylkeskommunen. Også Samferdselsdepartementet har fått en egen søknad om mer penger.
– Når de tidligere
, så har de vært enige i at Nervei fortjener vei. Da regner jeg med at sentrale myndigheter også er villig til å gjøre den ferdig, svarer Trond Einar Olaussen.- Les også:
Fylkesråd for samferdsel, Geir Ove Bakken, vil på forhånd ikke love noe som helst.
– Men jeg har et åpent sinn, og vil lytte til argumentene som de vil komme med. Så får vi i ettertid se hvordan vi kan behandle saka på, svarer Bakken som samtidig viser til at veinettet i Finnmark per dags dato har et stort etterslep.