Det uttaler medlem i Sametingets Oppvekst-, omsorgs- og utdanningskomité Sandra Márjá West som med det mener at barnevernet må ta ansvar for at samiske barn ikke skal bli fratatt sin kultur. I tillegg mener West at samiske barns rett til egen kultur er beskyttet i både norsk og internasjonal rett, og at denne retten ikke forsvinner selv om barnevernet involveres.
West viser til oppslaget om
– Det å frata et barn dets kultur og språk er et overgrep overfor barnet som vil ha konsekvenser for resten av dets liv. At samiske barn opplever dette i møte med barnevernet er ikke akseptabelt. Bufetat, som har ansvaret for å rekruttere fosterhjem, har en stor jobb å gjøre, sier West i en pressemelding.
Absolutt noe for Sametinget
Tidligere rådgiver hos Barneombudet, Laila Somby Sandvik, sier til NRK at
– Sametinget jobber med rettighetssaker hver dag. Og hvis dette ikke er en rettighetssak, så synes jeg det er rart. Derfor anmoder jeg Sametinget om å ta dette seriøst både faglig og politisk. De må bringe denne saken så langt som det er mulig, anmoder Somby Sandvik.
Særskilt behov
Sandra Márjá West stiller også spørsmål om barnevernet i Norge innehar god nok samisk språk- og kulturkunnskap, samt flerkulturell forståelse.
– NSR mener nærhet til den samiske kulturen er avgjørende for at samiske barn ikke skal miste sin identitet. Samiske barn har derfor et særskilt behov i møte med barnevernet, noe barnevernet må ta hensyn til i alle ledd i virksomheten sin.
Spesielle ordninger
West ønsker nå å få fokus på holdningene i barnevernet, som hun stiller spørsmåltegn ved etter uttalelser fra barnevernet i Bodø kommune om at de ikke har «særordninger» for samiske barn.
– Dagens praksis vitner om dårlige holdninger og strukturelle problemer i barnevernet. Her må barneverntjenesten ha spesielle ordninger som sørger for at samiske barn ikke fornorskes og mister sitt språk og sin kultur, avslutter West.
Ivaretar de ulike aspektene
Barnevernsleder i Bodø kommune Arve Rolandsen har til NRK uttalt at de vurderer ut fra
de nye omsorgspersonene hvordan de ivaretar de ulike aspektene med den grunnleggende opprinnelsen eller kulturen.
– Det gjøres på forskjellige vis, enten det er gjennom språk, barnehage/skole eller etnisk opprinnelse til de nye omsorgspersonene. Det er en helhetsvurdering av alle disse faktorene, på lik linje med alle barn, sier Arve Rolandsen.