Ánne Risten Sara (33) har forsøkt å ikle seg kvinnekofte fra Kautokeino, men følte seg aldri vel i den.
– Det føles ikke som meg. Det er som det er en annen person.
Temaet er sårt fordi hen gjerne vil ha et antrekk som ligner på det som samene ofte omtaler som det «fineste plagget», forteller Sara i et intervju med Yle-Sápmi (på samisk).
33-åringen, som bor i Alta men har slekt fra Kautokeino, har lenge vært åpen om sin seksuelle legning.
Sara definerer seg verken som lesbisk eller homofil.
– Jeg er verken mann eller kvinne. Jeg er Ánne Risten, påpekte Sara i et intervju med NRK før jul.
Hen ønsker at det blir mer åpenhet og toleranse i det samiske samfunnet for ulike seksuelle legninger.
Koftesyersker kvier seg
Utfordringen med å få seg et koftelignende plagg som passer, har også gjort at Sara ikke har lyst til å dra i bryllup eller konfirmasjoner.
For to år siden bestemte Sara seg for å ikke ta på seg den tradisjonelle Kautokeino koften mer.
Samiske designere og duodjiutøvere har de siste årene laget forskjellige festplagg som er inspirert av kofta.
Det må da også gå an å få noen til å sy en kofte som passer meg, tenkte Sara.
Men det har vist seg å være lettere sagt enn gjort.
– Ingen tør eller vil sy kofte til meg, sier hen.
Mange er forespurt, men alle sier nei.
- Les også:
Fant på Facebook
Sara har ikke helt gitt opp håpet om å få sydd seg dette festplagget.
På Facebook dukket det imidlertid opp et bilde av et plagg som er det nærmeste Sara så langt har kommet sin «drømmekofte».
Det var en såkalt koftegenser, som er kortere enn kofta.
Koftegenseren ligner mannskofta i Kautokeino, der koftekanten er utelatt.
Sara liker at den ikke er en typisk mannfolk-plagg, slik denne koften ellers er.
– Endelig har jeg også kunnet si at kofta er det fineste plagget jeg har, sier Ánne Risten Sara til Yle-Sápmi.
- Les også:
Gamle tradisjoner
Duojár Anna-Stina Svakko, som selv syr samiske kofter, forstår Saras frustrasjon.
– Det kan være vanskelig å endre folks tanker rundt disse tradisjonelle plaggene. Dette kan løses ved dialog mellom duodjiutøvere og representanter for seksuelle minoriteter, sier hun.
Samenes tradisjonelle klesdrakter er laget for veldig lenge siden og er tilpasset datidens skikk og bruk.
– Det at samiske queer og lhbt-folk løfter frem slike utfordringer er en god begynnelse. Vi må snakke om dette, sier Svakko til Yle-Sápmi.
- Les også:
Ønsker dialog
Garmeres – Queer Sami Organisation (ekstern lenke) er en organisasjon av og for skeive samer på tvers av landegrenser.
Elisabeth Stubberud leder den norske avdelingen av Garmeres.
Også andre skeive samer har utfordringer i forhold til bruk av kofte.
– Vi har diskutert dette under Sápmi pride arrangement i Trondheim 2019. Det er vanskelig. Vi har snakket litt med flinke duodjiutøvere. Folk synes det er komplisert å tenke utenfor tokjønnsmodellen. Man bryter liksom noen tradisjoner, sier hun til NRK.
Stubberud roser Sara for å belyse dette.
Det er viktig å få dialog med dem som syr samiske kofter, mener hun.
– Jeg tror vi må alliere oss med noen kreative og fritt-tenkende duodjiutøvere, sier hun.
- Les også:
- Les også: