Den unge reindriftsutøveren og duojáren er glad for at debatten over «Sapmidräkten» ble satt i gang, for henne er det viktig å ivareta samisk duodji.
– Denne type debatt burde blitt diskutert oftere. Slik kan folk som kanskje ikke har så mye kunnskap få en aha opplevelse. «Oi! Kanskje jeg må tenke meg litt om før jeg gjør slik», sier Kuhmunen Oskal.
Store konsekvenser
Duodjeinstituttets direktør Inga Hermansen Hætta er enig med Kuhmunen Oskal.
Hermansen Hætta sier at hvis for mange lager koftemal med klær, så kan det hende man ikke lenger ser forskjell på hva som er kofte og hva som er klær.
– Det er bekymringsverdig hvis det blir til at man ikke lenger ser forskjell på hva som er en kofte og hva som ikke er det, sier hun.
Hermansen Hætta har så å si holdt på med duodji hele livet og er veldig opptatt av samisk tradisjon.
Hun holder også fast ved at «Sapmidräkten», som skapte mye debatt, ikke er et samisk plagg.
– Kofte er så mye mer
Kuhmunen Oskal har studert duodji, men sydde sin første kofte med hennes bestemor.
– Jeg husker veldig godt den første kofta jeg sydde. Bestemor forklarte, sånn og sånn må du gjøre, slik pleide vi å gjøre. Bestemor hadde lært dette av hennes mor, og nå måtte hun lære meg det.
Men kofta er ikke noe hun bare «slenger på seg».
– Kofta har så mye mer som er viktig. Med kofta hedrer jeg mine forfedre og mine etterkommere, forklarer Kuhmunen Oskal.
Hør mer om «Sapmidräkten» og kofta i Ođaspodden.