Denne tiden var protestsangenes tid over hele verden. Både makta og samfunnet skulle kritiseres. Slik var det også i Sápmi.
Her er en liste over noen av de mest kjente sangene fra den tiden:
«Sámi Ædnan»
Denne sangen nevnes nesten hver gang det lages en liste over gamle samiske sanger. Ikke uten grunn. Sangen er veldig viktig i samisk musikkhistorie og hører absolutt med i denne lista. Uten Alta-aksjonen hadde ikke denne melodien eksistert. Ikke Sverre Kjelsbergs versjon, i hvert fall.
«Sámi Eatnan Duoddariid»
I 1978 spilte Nils-Aslak Valkeapää inn joiken som kan bli den samiske nasjonaljoiken. «Sámi Eatnan Duoddariid» gir et bilde på vår kjærlighet for landområdet og fremmer vår tilhørighet til Sápmi. Denne joiken kunne man høre dag og natt utenfor Stortinget, under den første sultestreiken i 1979.
Er det denne joiken Mattis Hætta og Sverre Kjelsbergs nevner i «Sámiid Ædnan»? «Utførr tinget der dem satt, Sámiid Ædnan, Sámiid Ædnan. Hørtes joiken dag og natt, Sámiid Ædnan», sang Kjelsberg.
«Goahtoeanan»
Dette er også en joik mange vil kjenne igjen. Paulus Utsi diktet, som Lars Wilhelm Svonni har satt musikk til, er som skreddersydd for Alta-saken. «Goahtoeanan» forklarer følelsen av de tunge stegene du tar når du må forlate barndomshjemmet for alltid.
Sannheten er at diktet tar oss tilbake til Paulus Utsis barndom i Sverige. Der hadde de lenge demmet opp vassdrag og Paulus sin familie ble tvangsflyttet flere ganger.
Máze Nieiddat
Vi må selvfølgelig nevne Máze Nieiddat, når det er 50 år siden protestene offisielt begynte i Máze. De ga ut to LP-er i løpet av 70-tallet og noen av sangene er nok litt mer politiske enn «Goarrunmašiidna-polka» (på norsk: symaskin-polka).
Deatnogátte Nuorat
Deatnogátte Nuorat kommer du heller ikke unna på denne tiden. De klarte det virkelig store og gjorde joik populært i en tid da det enda var halvveis ulovlig.
Som om det ikke var nok, klarte de å bli listet på Norsktoppen, selv om de kun tok inn norskspråklige sanger. De har så mange sanger at det er nesten umulig å velge bare en.
«Livččen riidalit hearráiguin»
Igjen skal vi til Sverige, denne gangen med Åsa Blind.
Sangene på 70-tallet skulle gjerne speile folkets situasjon, på både godt og vondt. En regel samiske artister ofte fulgte. Protestsanger, sanger som skulle løfte motet og sanger som skulle minne samen om hvor han kom fra. Så var det de sangene som handlet om maktesløshet.
«Golle Máze»
Hvordan kan vi glemme denne joiken. «Golle Máze» er blitt joiket av artister som Mari Boine, Marit Hætta Øverli, Sofia Jannok og Ella Marie Hætta Isaksen. Sistnevnte er kanskje den vi husker best, ettersom den er nyest. For å ikke snake om selve fremføringen i Stjernekamp.