Hopp til innhold

– Man blir utenfor hvis man ikke kan samisk

– Samiskspråklige og norskspråklige barn bør begynne i samme klasse allerede i første klasse, sier Linn Henriette Bæhr, som først lærte seg samisk da hun på ungdomsskolen ble plassert i en samisk klasse.

Kautokeino skole

Linn Henriette Bæhr mener man burde slå sammen den norske klassen med den samiske allerede fra første klasse. Bilde fra skolen i Kautokeino.

Foto: Jenna Rasmus / NRK

– Hadde jeg fått valgt på nytt, ville jeg begynt i samisk klasse allerede på barneskolen, sier hun.

Linn Henriette Bæhr er oppvokst i Norges største samekommune Kautokeino, hvor 95 prosent av befolkningen har samisk som morsmål.

Men med en norsktalende mor og en samisktalende far ble hun plassert i en norsk klasse da hun begynte på barneskolen på 90-tallet.

Samme klasse på ungdomsskolen

– Jeg husker at vi ble veldig utenfor på skolen, og var lite sammen med de som gikk i samiske klasser. De tok ikke kontakt med oss som snakket norsk. Selv om faren min snakket samisk, så valgte jeg å snakke kun norsk også hjemme, sier hun.

Da hun begynte på ungdsomsskolen ble norsk og samisk språklige elever plassert i samme klasse. Det er hun veldig glad for i dag.

Linn Henriette Bæhr

Linn Henriette Bæhr lærte seg samisk først da hun på ungdomsskolen ble plassert i en samisk språklig klasse.

Foto: Privat

– Jeg fikk veldig press på meg til å begynne å snakke samisk, og selv om jeg knotet mye i begynnelsen, så slo jeg over til samisk.

Tøff og freidig

Hun husker at de andre elevene lo av henne når hun sa noe feil, men hun ga ikke opp av den grunn.

– Jeg var litt tøff og freidig, og hadde bestemt meg for at jeg skulle prate samisk, så jeg orket ikke å bry meg så mye om det. Jeg merket fort med en gang jeg slo over til samisk, så begynte de andre elevene også å ta mer kontakt med meg.

Linn Henriette er veldig glad for at man har bestemt seg for å legge ned norskklassene ved Kautokeino barneskole, og sette alle elevene i samiskspråklige klasser fra 5.klasse.

– Det er veldig viktig å få spåket allerede når man begynner på skolen, fordi det er da man legger grunnmuren for spåket. De burde sette alle elevene i samme klasse allerede fra 1.klasse, sier hun.

Korte nyheter

  • 840 000 kroner til seks forskjellige tiltak i Tysfjorden

    Det er klart hvilke lag og foreninger i Tysfjorden og Hamarøy kommune, som er motta­kerne av VinnVind-midler 2024.

    400 000 kroner tildeles Sørfjordfjellet tur- og hyttelag til bygging av ny hytte ved Kjerringvatnet, 40 000 kroner tildeles Kjøpsvik pensjonistforening for sommeraktiviteter for de eldre i Kjøpsvik, 70 000 kroner tildeles Måske Dåjma/Musken Aktivitet for den lulesamiske uken Måskeståhkusa, 130 000 kroner tildeles Hellemobotn Grunneierlag for oppgradering av gamme, 110 000 kroner tildeles Trivsel i bygda for nærmiljøanlegg med badstue og 90 000 kroner tildeles Lokalhistorielaget for produksjon av årsbok for Tysfjord

    VinnVind-midlene deles årlig ut av Sørfjord Vindpark AS, som eies av Energy Infra­structure Partners (EIP) og Fortum.

    – Det er gledelig å se hvordan VinnVind-midlene brukes til et så bredt spekter av formål, som alle er rettet mot utvikling og aktiviteter i nærområdet. Vi er stolte av å kunne si at Sørfjord vindpark bringer både positiv og fornybar energi til området, sier Marika Aaltonen, Head of Asset Management i Fortum, som i tillegg til å være på eiersiden også har ansvar for driften av vindparken.

    Sørfjord Vindpark ble fullført og satt i drift i 2020. Vindparken består av 23 vindturbiner som ligger på toppen av et fjell i Sørfjorden i Tysfjorden i Hamarøy kommune i Nordland fylke.

    Fotballbanen der Hellmocupen spilles
    Foto: Privat
  • 1,3 millioner til samisk satsning

    Hamarøy kommunes skoleprosjekt «Vi e her/Mij lip dáppe», Vesterålen og omegn sameforenings prosjekt om kofte for samer i Vesterålen og omegn og Hemnes Kunstforenings prosjekt om formidling av samisk samtidskunst er blant de 14 prosjektene som får støtte i årets første tildeling fra Nordland fylkeskommune under tilskuddsordningen «Samisk satsning».

    Tilskuddsordningen er et av virkemidlene for å fremme og bevare, samt videreutvikle samiske språk, kultur og samfunnsliv i Nordland. Målet er å sikre sterke samiske miljøer i hele Nordland, også innenfor kunst- og kultur.

    Prioriterte satsingsområder i 2024 er språkprosjekter for de minste samiske språkene (sør-, lule-, pite- og umesamisk), arrangementer rundt 6. februar og tiltak for samiske barn og unge.

    De fem nye Hamarøyskolenes forestilling «Vi e her/Mij lip dáppe» november 2018, ett år før sammenslåing av kommunene Tysfjord vest og Hamarøy.
    Foto: Elena Junie Paulsen/PRIVAT
  • Musealokten Sámedikki 2024 reviderejuvvon bušeahtas

    Sámediggeráđđi lokte buot sámi museaid reviderejuvvon bušeahttaevttohusastis jahkái 2024. Buot dat guhtta museasiidda ožžot loktema fásta doaibmadoarjagis mii vástida ovtta virggi.

    Dat dahká 450 000 ruvnno 2024:s, ja čuovvuluvvo oktiibuot 900 000 ruvnnuin 2025-bušeahtas.

    – Sámi museat šaddet hui deaŧalaččat Duohtavuođa- ja soabahankommišuvnna raportta čuovvoleamis, erenoamážit dáruiduhttinhistorjjá gaskkustanbarggus, dadjá sámediggeráđđi Runar Myrnes Balto (NSR), geas lea ovddasvástádus bušeahtas.

    450 000 ruvnno fásta lassáneami lassin juolluduvvojit museaide máŋga ovttagearddejuolludeami. Árran julevsáme guovdásj oažžu 300 000 ruvnno bargui Hans Ragnar Mathisen dáiddačoakkáldagain. Saemien Sijte oažžu 700 000 ruvnno váldočájáhusa gárvvisteapmái. Várdobáiki oažžu 100 000 ruvnnu iežas čájáhussii «Hillá – min muitalusak». Riddo Duottar Museat oažžu 550 000 ruvnno ráhkkanahttit ja plánet ođđa museavistti Kárášjohkii.

    – Mun lean hui ilus go mii dál oažžut áigái vuosttaš loktema sámi museaide, vaikko mii ain vuordit ráđđehusa sámi kulturloktema, dadjá Maja Kristine Jåma (NSR), sámediggeráđđi geas lea ovddasvástádus kultuvrii.

    Det lulesamiske senteret Árran
    Foto: Helge Lyngmoe / NRK