Hopp til innhold

– Læremidlene skal fortsatt være gratis

Tordner Árjas Lars Oddmund Sandvik, og kommer med kraftig kritikk av sametingsrådets forslag om å avvikle en ordning som har gitt barnehager og skoler gratis samiske læremidler.

Lars Oddmund Sandvik fra Árja holder oppe en samisk lærebok på samisk spesialbibliotek

Árjas Lars Oddmund Sandvik er ikke villig til å gamble på at samiske elever sikres samiske læremidler.

Foto: Carl-Gøran Larsson / NRK

– Vi vil at Sametinget skal fortsette å gi ut gratis læremidler, fordi vi ikke vil ha ansvaret for at våre samiske barn skal sitte uten læremidler på grunn av kommunenes dårlige økonomi, sier Árjas Lars Oddmund Sandvik.

På fredag skal samiske læremidler opp i plenum. Sametingsrådet har foreslått at ordningen der Sametinget har delt ut samiske læremidler gratis. Grunnen er at lageret de satte på, der Sametinget kjøpte samiske lærebøker for barn, er gått tomt.

Mener kommunen må ta sitt ansvar

– Denne ordningen kom i stand for at forlagene ikke skulle tape penger på de samiske læremidlene som var produsert med støtte fra Sametinget, så Sametinget kjøpte opp bøkene, og nå er det lageret tomt, forklarer ansvarlig for samiske læremidler i sametingsrådet Silje Karine Muotka (NSR).

Silje Karine Muotka

Silje Karine Muotka sier at Sametingets ansvar er å sørge for at samiske læremidler blir utviklet, og ikke å dele ut lærebøkene gratis.

Foto: Sergey Gavrilov / NRK

Ordningen har fått navnet «kompensasjonsordning for tapte salgsinntekter».


– Disse pengene gikk altså til forlagene og var ikke ment som gratis læremidler, sier Muotka.


Hun sier at Sametinget ikke kan betale for læremidlene, som kommunene har ansvaret for å kjøpe inn.


– Kommunen kjøper inn lærebøker i alle fag, matematikk, norsk, engelsk også videre. Hvorfor skal ikke kommunene kjøpe inn samiske lærebøker også?

Frykter samisk blir en salderingspost

Sandvik er uenig med Muotka. Han sier at ordningen må fortsette til det kommer på plass en ordning som sikrer samiske barn læremidlene.

– Mens Sametinget diskuterer hvordan vi skal sikre skolebarna samiske lærebøker må vi sørge for at de har samiske lærebøker, for vi vet at kommuner med dårlig økonomi ofte har samisk som en salderingspost, sier Sandvik.

Ikke råd

Muotka på sin side sier at kommunene må se sitt ansvar – kjøpe inn samiske lærebøker, som de også har fått egne midler til.

– Sentrale myndigheter har stilt Sametinget spørsmålet om hvorfor vi bruker penger på det som er kommunenes ansvarsområde? Vi må i stedet for fokusere på oppdraget vårt, nemlig å utvikle samiske læremidler.

Før hun legger til at Sametinget ikke har råd til å kjøpe inn og dele ut gratis læremidler.

Vil sikre elevenes mulighet til læring

Men Sandvik er ikke villig til å gamble på at kommunene kommer til å følge opp sitt ansvar:

– Det er helt klart kommunenes ansvar å kjøpe inn samiske læremidler, men vi må tydeliggjøre det for kommunene. Nå sliter mange kommuner med dårlig økonomi, og har dermed ikke mulighet til å kjøpe nye læremidler. For å sikre at samiske elever skal ha nye læremidler, så ønsker vi at Sametinget skal fortsette med å sørge for det.

Korte nyheter

  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK
  • Odne ávvuduvvo kveanaid giellabeaivi

    Odne ávvuduvvo kveainaid giellabeaivi, kväänin kielipäivä, miehtá riikka.

    Beaivi dollo muitun dasa go kveanagiella almmolaččat dohkkehuvvui giellan cuoŋománu 26. beivve jagis 2005.

    Les på norsk

    Det kvenske flagget, kvenflagget
    Foto: Anders Fehn / NRK
  • Unnit ohccit oahpaheaddjeohppui - eanebut háliidit buohccedivššárin

    9077 ohcci leat bidjan Romssa universitehta oahpuid bajimussii čavčča ohcamušain.

    Dan čájehit Oktasašsisaváldin-logut.

    Áibmojohtalus, psykologiija, paramedisiidna, riektedieđa ja medisiidna leat ain dat bivnnuheamos oahput.

    Ohccit buohccedivššárohppui leat lassánan 13,1 proseanttain.

    Ohcciidlohku oahpaheaddjeohppui njiedjá. Romssa universitehtas lea njiedjan 14 proseanttain diimmá ektui.