Hopp til innhold
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap)
Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Nasjonal transportplan 2025–2036

Oppsummert

Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036 ble lagt fram 22. mars.

  • Kan bli dyrere bompenger i Oslo

    Oppgraderingen av Majorstua stasjon er ute av nasjonal transportplan.

    Dermed mister prosjektet 500 millioner fra staten, som er halvparten av regninga.

    Ifølge Aftenposten kan man derfor bli nød til å øke bompengene i hovedstaden for å få til den nødvendige oppgraderingen.

    Samferdselsbyråd i Oslo, Marit Vea fra Venstre, sier til avisa at hun håper at SV og MDG på Stortinget vil sørge for at prosjektet likevel får statlige midler.

  • Har brukt over 2 milliardar på planlegging av Hordfast

    Over 2 milliardar kroner er hittil brukt på planlegging av ferjefri-prosjektet Hordfast på E39 mellom Bergen og Stavanger. Det kom fram i eit skriftleg svar frå samferdsleminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i Stortinget før påske, skriv Stord24.

    I kostnadane låg det mellom anna inne planlegging av bruer og tunnelar, og kartlegging av både natur og kulturarv. Hordfast er eit av prosjekta som ikkje fekk prioritert i NTP, noko som skapte sterke reaksjonar.

    Hordfast
  • Vil utvide Alnabru-terminalen

    Regjeringa vil gjenoppta planer om å utvide Alnabru godsterminal i Oslo.

    Det kommer fram i fredagens nasjonale transportplan for de neste tolv årene.

    Kapasiteten ved Norges største godsterminal er nesten sprengt.

    Det er mål om å få mer gods over på bane de kommende årene, og da trengs det plass på terminalene.

    Derfor skriver regjeringa i planen at de vil prioritere oppstart av en samlokalisert terminal i Trøndelag.

    I tillegg vil de altså fortsette å planlegge for en utvidelse på Alnabru godsterminal i Oslo.

    Jernbanedirektoratet kom i 2019 med en utredning om utvikling av terminalen. Men det er ikke vedtatt noe rundt planene for terminalen.

    I stedet har man fokusert på avlasting av dagens terminal. Nå varsler regjeringa altså at de i løpet av planperioden vil gjenoppta planene for å øke kapasiteten.

  • Flere prosjekter fra Nye veier

    E18 Arendal–Grimstad:

    Kostnad på 8,6 milliarder på strekningen der det planlegges nye løsninger. Det mangler midtdeler på deler av strekningen og det planlegges løsninger med gjenbruk av eksisterende vei.

    Ytre Ringvei, Kristiansand:

    Det anslås at kostnaden blir på 6,6 milliarder kroner for prosjektet.

    E18 Tvedestrand-Bamble:

    kostnad på 15,3 milliarder kroner for firefeltsvei. Planlegges nye løsninger med gjenbruk av eksisterende vei.

    E39 Mandal–Lyngdal:

    Kostnaden anslås til 9,3 milliarder kroner på 110-sone på det som blir en 25 kilometer lang strekning.

    E39 Lyngdal–Ålgård:

    Det anslås en kostnad på 40 milliarder kroner. Statlig kommunedelplan viser firefeltsvei, men konseptet og utbyggingsrekkefølge skal vurderes videre.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no