Hopp til innhold
Ny Oslo-trikk fra CAF
Foto: Sporveien

Sporveien

Oppsummert

Sporveien har effektivisert driften av T-banen og trikkene i Oslo med 1 milliard kroner årlig ved å holde driften samlet og gjøre jobben selv. Konsernsjef Cato Hellesjø tror ikke anbudsrunder kunne gjort det bedre.

  • Planlegger ny T-banestasjon på Oslo vest

    Det kan komme en helt ny T-banestasjon ved Diakonhjemmet sykehus på Oslo vest, skriver Avisa Oslo.

    Stiftelsen bak sykehuset bygger for tiden over 200 nye boliger, 130 nye studentboliger, nytt sykehjem og en videregående skole i området.

    En ny T-banestasjon er viktig for de planene, og derfor vil stiftelsen betale rundt to tredeler av regninga, som er anslått til 300 millioner kroner. Den siste tredelen betales av Oslo kommune.

    Når den nye stasjonen etter planen åpner i 2027 skal den erstatte stasjonene Frøen og Steinerud, ifølge Sporveien. De stasjonene er vanskelige å bruke for bevegelseshemmede, i tillegg til å være uoversiktlige for T-baneførerne.

  • Første Oslo-trikk kjørt til hugging

    Tirsdag ble den første av de gamle Oslo-trikkene kjørt til gjenvinning.

    Både SL79- og SL95-trikkene skal fases ut og erstattes med nye som ble kjøpt inn i 2018. Flere av de nye trikkene går allerede i trafikk, og skal overta helt fra utgangen av 2024.

    De gamle trikkene kjøres til gjenvinning hos Metallco i Fredrikstad. Blant annet skal stålet i trikkehjulene og akslingene brukes av Jøtul til å lage nye vedovner, og aluminium og kobber skilles ut og selges til industri.

    Trikken som ble kjørt bort i dag hadde siden 1982 kjørt 2,2 millioner kilometer, som tilsvarer over femti turer rundt ekvator eller nesten tre ganger tur-retur til månen.

    Den første gamle Oslo-trikken kjøres til skroting
    Foto: Geir Røer / Sporveien
  • Glatte skinner mot Frognerseteren

    Sporveien har problemer med glatte skinner oppover mot Frognerseteren.

    Det vil bli forsinkelser på T-banen, melder de på Twitter.

  • Sporveien ferdig med årets sliping

    Sporveien er ferdig med årets sliping av trikke- og T-baneskinnene i Oslo.

    Totalt er over 27.000 meter med skinner blitt slipt.

    Arbeidet har blitt utført om natta. I en pressemelding takker Sporveien berørte oslobeboere som har vært tålmodige.

    Slipinga er viktig vedlikehold som forlenger skinnenes levetid, og som kan redusere støyen til trikk og bane, ifølge selskapet.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no