Regjeringen nedprioriterer Oslo og Akershus.
Det er omkvedet blant lokale politikere etter at regjeringen fredag la fram forslaget til Nasjonal Transportplan.
I vest ble bange anelser bekreftet da ny E18 gjennom Asker og Bærum røk.
– Jeg er både sint og skuffet, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog.
To store samferdselsplaner er i spill i disse dager. Den ene er Nasjonal Transportplan. Den andre er Oslopakke 3.
500 millioner forsvunnet
Et av viktige prosjektene i Oslopakke 3 er Majorstuen stasjon.
Den skal bygges om for 1,1 milliarder kroner for å hindre at stasjonen blir en flaskehals når Fornebubanen åpner. Det skal gi flere avganger også på T-banen i øst.
I gjeldende NTP er det satt av 500 millioner kroner til Majorstuen stasjon. I den nye er den halve milliarden vekk.
– Det er ikke funnet rom for å kunne prioritere tilskudd til dette prosjektet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Det er Oslo kommune som er ansvarlig for prosjektet, og som også er ansvarlig for finansieringen, sier Nygård.
– Helt absurd
– Det er helt absurd, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).
Hun mener det vitner om en regjering som overhodet ikke forstår hvilke prosjekter som er viktige for Oslo, og som er viktige for resten av landet.
– Majorstuen stasjon har flere reisende hver dag enn hele Oslo S til sammen.
– Jeg lurer på om regjeringen har gitt opp Oslo, sier Marit Vea.
Da Stortinget satte av penger til Majorstuen, var planen å bygge en underjordisk og mye dyrere stasjon.
At planene er betydelig redusert er ikke noe argument for å kutte støtten, mener Vea.
– Å straffe en kommune for at vi tar ned kostnadene er ganske hull i hodet, sier hun.
Å ikke bygge ny stasjon er ikke noe alternativ. Det betyr at Oslo må finne pengene selv.
– Det betyr høyere bompenger, sier Marit Kristine Vea.
Ingen miljølokk
Også Rødts Siavash Mobasheri mener at NTP er trist lesning med Oslo-briller.
– Det er et skikkelig slag i trynet på spesielt oss som bor i Groruddalen og Manglerud-området.
Han har lett forgjeves etter miljølokk over E6 ved Manglerud og Furuset, og nedbyggingen av Trondheimsveien til miljøgate.
Dette er statlig veier som går gjennom tett bebygde boligområder.
– Det er null og niks om lokalmiljøtiltak. Det er en skandale at regjeringas politikk fører til at tusenvis av mennesker må fortsette å leve i helseskadelig miljø i overskuelig framtid, sier Mobasheri.
– Den store taperen
På Akershus-siden av fylkesgrensa sier fylkesråden for samferdsel at hovedstadsregionen er den store taperen.
– Vårt område blir overlatt til å finansiere de store transporttiltakene selv, sier Håkon Snortheim (H).
Han er kritisk til E18 er skrotet, men er også redd for de mindre veiene.
– Vi er bekymret for at pengene som er satt av til veivedlikehold forsvinner til Vestlandet og Nord-Norge. Transportmengden er en helt annen hos oss, sier han.
88 milliarder
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård viser til at regjeringen setter av 88 milliarder kroner til byområdene de neste 12 årene.
Pengene skal inn i såkalte byvekstavtaler, der målet er redusert bilbruk og mindre forurensning og klimagassutslipp.
– Det vil også bli åpnet for mer fleksibel bruk av midlene i avtalene ved at flere av tilskuddene blir slått sammen. Dette er etterspurt av lokale myndigheter.
– Samlet sett skaper dette grunnlaget for en videre sterk satsing i de fire største byområdene gjennom hele planperioden, sier Nygård.