Hopp til innhold

Sinne og skuffelse i Stor-Oslo: – Har regjeringen gitt oss opp?

E18 i Asker og Bærum ute. En halv milliard til Majorstuen stasjon vekk. Ikke et ord om miljøtiltak på Oslo-veiene.

Illustrasjon oppgradert Majorstuen stasjon

MAJORSTUEN: Slik skal Majorstuen stasjon se ut etter oppgraderingen. Nå kutter regjeringen tilskuddet.

Foto: Team Major

Regjeringen nedprioriterer Oslo og Akershus.

Det er omkvedet blant lokale politikere etter at regjeringen fredag la fram forslaget til Nasjonal Transportplan.

I vest ble bange anelser bekreftet da ny E18 gjennom Asker og Bærum røk.

– Jeg er både sint og skuffet, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog.

Les også Bærum-ordføreren om E18-vraking: – Jeg er både sint og skuffet

Fra venstre: Ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krog (for partiet Høyre) og Asker-ordfører Lene Conradi (også for partiet Høyre) avbilda utendørs i forbindelse med NTP.

To store samferdselsplaner er i spill i disse dager. Den ene er Nasjonal Transportplan. Den andre er Oslopakke 3.

500 millioner forsvunnet

Et av viktige prosjektene i Oslopakke 3 er Majorstuen stasjon.

Den skal bygges om for 1,1 milliarder kroner for å hindre at stasjonen blir en flaskehals når Fornebubanen åpner. Det skal gi flere avganger også på T-banen i øst.

I gjeldende NTP er det satt av 500 millioner kroner til Majorstuen stasjon. I den nye er den halve milliarden vekk.

– Det er ikke funnet rom for å kunne prioritere tilskudd til dette prosjektet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Det er Oslo kommune som er ansvarlig for prosjektet, og som også er ansvarlig for finansieringen, sier Nygård.

Oslo 20240322. Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård presenterer stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025–2036 i Marmorhallen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

LA FRAM NTP: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la fram Nasjonal Transportplan sammen med fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

– Helt absurd

– Det er helt absurd, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).

Hun mener det vitner om en regjering som overhodet ikke forstår hvilke prosjekter som er viktige for Oslo, og som er viktige for resten av landet.

Marit Vea

HULL I HODET: Samferdselsbyråd Marit Vea (V) mener Oslo blir straffet for å spare penger.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

– Majorstuen stasjon har flere reisende hver dag enn hele Oslo S til sammen.

– Jeg lurer på om regjeringen har gitt opp Oslo, sier Marit Vea.

Da Stortinget satte av penger til Majorstuen, var planen å bygge en underjordisk og mye dyrere stasjon.

At planene er betydelig redusert er ikke noe argument for å kutte støtten, mener Vea.

Majorstuen stasjon med Majorstuhuset

HAR BLITT MINDRE: I de opprinnelige planene skulle nye Majorstuen stasjon ligge under bakken for å kunne kobles til en framtidig sentrumstunnel.

Foto: MDH Arkitekter for Ruter/Sporveien

– Å straffe en kommune for at vi tar ned kostnadene er ganske hull i hodet, sier hun.

Å ikke bygge ny stasjon er ikke noe alternativ. Det betyr at Oslo må finne pengene selv.

– Det betyr høyere bompenger, sier Marit Kristine Vea.

Ingen miljølokk

Også Rødts Siavash Mobasheri mener at NTP er trist lesning med Oslo-briller.

– Det er et skikkelig slag i trynet på spesielt oss som bor i Groruddalen og Manglerud-området.

Siavash Mobasheri

NULL OG NIKS: Rødts gruppeleder i Oslo bystyre, Siavash Mobasheri, er skuffet.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Han har lett forgjeves etter miljølokk over E6 ved Manglerud og Furuset, og nedbyggingen av Trondheimsveien til miljøgate.

Dette er statlig veier som går gjennom tett bebygde boligområder.

– Det er null og niks om lokalmiljøtiltak. Det er en skandale at regjeringas politikk fører til at tusenvis av mennesker må fortsette å leve i helseskadelig miljø i overskuelig framtid, sier Mobasheri.

– Den store taperen

På Akershus-siden av fylkesgrensa sier fylkesråden for samferdsel at hovedstadsregionen er den store taperen.

Vårt område blir overlatt til å finansiere de store transporttiltakene selv, sier Håkon Snortheim (H).

En mann med briller og bakoversleik, stående inne på en togstasjon.

OVERLATT TIL SEG SELV: Fylkesråd for samferdsel i Akershus, Håkon Snortheim (H).

Foto: Bård Nafstad / NTP

Han er kritisk til E18 er skrotet, men er også redd for de mindre veiene.

Vi er bekymret for at pengene som er satt av til veivedlikehold forsvinner til Vestlandet og Nord-Norge. Transportmengden er en helt annen hos oss, sier han.

88 milliarder

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård viser til at regjeringen setter av 88 milliarder kroner til byområdene de neste 12 årene.

Pengene skal inn i såkalte byvekstavtaler, der målet er redusert bilbruk og mindre forurensning og klimagassutslipp.

– Det vil også bli åpnet for mer fleksibel bruk av midlene i avtalene ved at flere av tilskuddene blir slått sammen. Dette er etterspurt av lokale myndigheter.

Samlet sett skaper dette grunnlaget for en videre sterk satsing i de fire største byområdene gjennom hele planperioden, sier Nygård.

Les også Ny NTP-lekkasje: Milliarder til jernbanen

Ntp minister