Det settes ikke av penger til ny E18 og tunneler under Sandvika og Asker nå.
Det ble klart da regjeringa la fram sin nasjonale transportplan (NTP) klokka 12 fredag.
– Prosjektet er ikke skrinlagt, men kommer ikke i denne NTPen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
På forhånd hadde ordførerne i Asker og Bærum vært bekymra for at veien ville forsvinne ut av planen.
Og den frykten var altså reell.
– Jeg er både sint og skuffet, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H).
– Dette betyr at vår regjering ikke tar hensyn til mennesker, miljø og et næringsliv som står i en kø, sier hun.
Planen var å fortsette videre vestover når første E18-etappe mellom Lysaker og Ramstadsletta er ferdig i 2030.
– Det er ikke særlig realistisk nå, bekrefter Nygård.
Ikke satt av penger
I NTP er E18 mellom Ramstadsletta i Bærum og Nesbru i Asker flyttet over i en såkalt utviklingsportefølje. Totalt ti prosjekter står på denne lista.
Det ligger ikke nye penger til disse prosjektene.
– Det er prosjekter som det ikke er rom for nå, men som kan være aktuelle senere, sier Nygård.
Å havne på lista er et tydelig signal fra regjeringa, ifølge Nygård: prosjektene må endres hvis de skal være realistiske å gjennomføre.
Må kutte kostnader
Når det gjelder ny E18 med tunneler under Sandvika og Asker, handler mye om pris:
– Det er et kostbart prosjekt. Derfor er det sånn at når vi skal prioritere, må vi gjøre noen valg om hva vi får plass til, sier Nygård.
Med andre ord: hvis prosjektet skal inn igjen i NTP senere, må prisen ned.
– Det gjenstår mye arbeid, oppsummerer Bærum Aps gruppeleder Thilde Marie Børsum.
Bekymra ordførere
Ordførerne i Asker og Bærum er bekymra for hva som nå vil skje med E18.
– Jeg syns denne NTP-en skaper flere spørsmål enn svar, sier bærumsordfører Krog (H).
Også Asker-ordfører Lene Conradi (H) reagerer.
– Jeg syns det er utrolig beklagelig at regjeringen skaper usikkerhet og hindrer fremdriften, sier hun.
Bærumsordfører Krog er klar i sin tale:
– Dette er reversering, og det er en stor tapsak for næringslivet.
I verste fall kan det ende med at E18-prosjektet legges helt på is. I beste fall forsinkelser, frykter ordførerne.
– Som er veldig uheldig sett med våre øyne, med tanke på boligprosjekter som blir satt på vent, sier Askers ordfører Conradi.
Vil ikke kutte tunnel
Ordførerne er helt enige i at prosjektet er dyrt, og at man bør prøve å få kostnadene ned.
– Men ikke på bekostning av miljø, sier Conradi.
For det å få veien ned i tunnel vil gi bedre luft, mindre støy og bedre byutvikling, påpeker ordførerne.
Hvor viktig dette er, vil de nå ta med i dialogen med myndighetene.
Og Høyre-ordførerne får langt på vei støtte fra Aps gruppeleder Børsum.
For myndighetene er mest opptatt av tid og framkommelighet, mener hun. Når prisen da øker, veies dette opp mot hverandre.
– Vi får ikke med vurderingen av hvordan endringer i veiprosjektet kan være med på å utvikle nabolaget og byen vår til det bedre.
SV: – De har skjønt galskapen
SV er derimot svært fornøyd med signalene fra Nygård.
Oslo SVs miljøpolitiske talsperson Ola Wolff Elvevold mener de er oppløftende.
– De har åpenbart skjønt galskapen i dette prosjektet, sier han.
SV og Elvevold mener veien ikke bør bygges.
– Dette er kanskje ikke siste spikeren i kista, men helt klart den første. For dette prosjektet bør før eller siden gravlegges.