Hopp til innhold

Nasjonal Transportplan: Ny E18 i Asker og Bærum ute

Frykten i Asker og Bærum var begrunnet. E18 er ute av NTP. – En reversering, mener Bærum-ordføreren.

Kø på E18 mot Sandvika

MØRKE UTSIKTER: Nye E18 gjennom Asker og Bærum er tatt ut av Nasjonal Transportplan. Skal den inn igjen, må det store kutt til.

Foto: Dang Trinh / NRK

Det settes ikke av penger til ny E18 og tunneler under Sandvika og Asker nå.

Det ble klart da regjeringa la fram sin nasjonale transportplan (NTP) klokka 12 fredag.

– Prosjektet er ikke skrinlagt, men kommer ikke i denne NTPen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

NTP pk

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth legger fram nasjonal transportplan 22. mars.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

På forhånd hadde ordførerne i Asker og Bærum vært bekymra for at veien ville forsvinne ut av planen.

Og den frykten var altså reell.

Jeg er både sint og skuffet, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H).

– Dette betyr at vår regjering ikke tar hensyn til mennesker, miljø og et næringsliv som står i en kø, sier hun.

Ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) i Bærum er veldig skuffa over at ny E18 gjennom kommunen er ute av NTP.

Ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) i Bærum er veldig skuffa over at ny E18 gjennom kommunen er ute av NTP.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Planen var å fortsette videre vestover når første E18-etappe mellom Lysaker og Ramstadsletta er ferdig i 2030.

– Det er ikke særlig realistisk nå, bekrefter Nygård.

Les også Skjebnedag for Asker og Bærum – E18 kan ryke

Sandvika sjøfront, mulighetsstudie fra Norconsult

Ikke satt av penger

I NTP er E18 mellom Ramstadsletta i Bærum og Nesbru i Asker flyttet over i en såkalt utviklingsportefølje. Totalt ti prosjekter står på denne lista.

Det ligger ikke nye penger til disse prosjektene.

– Det er prosjekter som det ikke er rom for nå, men som kan være aktuelle senere, sier Nygård.

Å havne på lista er et tydelig signal fra regjeringa, ifølge Nygård: prosjektene må endres hvis de skal være realistiske å gjennomføre.

Må kutte kostnader

Når det gjelder ny E18 med tunneler under Sandvika og Asker, handler mye om pris:

– Det er et kostbart prosjekt. Derfor er det sånn at når vi skal prioritere, må vi gjøre noen valg om hva vi får plass til, sier Nygård.

Med andre ord: hvis prosjektet skal inn igjen i NTP senere, må prisen ned.

– Det gjenstår mye arbeid, oppsummerer Bærum Aps gruppeleder Thilde Marie Børsum.

Brua i Sandvika - E18 Sandvika kan være ute av NTP

MOTORVEIBRU: I dag krysser E18 Sandvikselva over bakken. Planen er å legge den under.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Bekymra ordførere

Ordførerne i Asker og Bærum er bekymra for hva som nå vil skje med E18.

Jeg syns denne NTP-en skaper flere spørsmål enn svar, sier bærumsordfører Krog (H).

Også Asker-ordfører Lene Conradi (H) reagerer.

– Jeg syns det er utrolig beklagelig at regjeringen skaper usikkerhet og hindrer fremdriften, sier hun.

Bærumsordfører Krog er klar i sin tale:

Dette er reversering, og det er en stor tapsak for næringslivet.

Fra venstre: Ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krog (for partiet Høyre) og Asker-ordfører Lene Conradi (også for partiet Høyre) avbilda utendørs i forbindelse med NTP.

Lisbeth Hammer Krog (f. v.) og Lene Conradi er bekymra for konsekvensen av at neste del av E18 er tatt ut av NTP.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

I verste fall kan det ende med at E18-prosjektet legges helt på is. I beste fall forsinkelser, frykter ordførerne.

– Som er veldig uheldig sett med våre øyne, med tanke på boligprosjekter som blir satt på vent, sier Askers ordfører Conradi.

Vil ikke kutte tunnel

Ordførerne er helt enige i at prosjektet er dyrt, og at man bør prøve å få kostnadene ned.

– Men ikke på bekostning av miljø, sier Conradi.

For det å få veien ned i tunnel vil gi bedre luft, mindre støy og bedre byutvikling, påpeker ordførerne.

Lene Conradi, ordfører i Asker (H) avbilda 22. mars. Conradi har på seg en lys grønn jakke og ser litt skuffa ut.

Asker-ordføreren er ikke fornøyd med signalene fra regjeringa.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Hvor viktig dette er, vil de nå ta med i dialogen med myndighetene.

Og Høyre-ordførerne får langt på vei støtte fra Aps gruppeleder Børsum.

For myndighetene er mest opptatt av tid og framkommelighet, mener hun. Når prisen da øker, veies dette opp mot hverandre.

– Vi får ikke med vurderingen av hvordan endringer i veiprosjektet kan være med på å utvikle nabolaget og byen vår til det bedre.

SV: – De har skjønt galskapen

SV er derimot svært fornøyd med signalene fra Nygård.

Oslo SVs miljøpolitiske talsperson Ola Wolff Elvevold mener de er oppløftende.

– De har åpenbart skjønt galskapen i dette prosjektet, sier han.

SV og Elvevold mener veien ikke bør bygges.

– Dette er kanskje ikke siste spikeren i kista, men helt klart den første. For dette prosjektet bør før eller siden gravlegges.